ملخص الجهاز:
"''1 به همین دلیل امروزه در مدارس و مرکز آموزشی کشورهای پیشرفته تأکید زیادی روی مسألۀ یادگیری و بکارگیری صحیح زبان بطور عام و "نگارش"بطور خاص میشود که همراه با روشهای جدید و مؤثر آموزش نتایج ارزشمندی را نصیب این جوامع نموده است.
محققین به این نتیجه رسیدهاند که اینگونه برنامهها علاوه بر رشد خلاقیت فردی به دانش آموزان و دانشجویان کمک خواهد کرد تا مطالب تخصصی را بهتر بفهمند و تدریجا"بعنوان عضو خبرۀ جامعۀ علمی خود درآیند و دست به خلق و تولید دانش در رشتۀ تخصصی خود رنند(برای نمونه رجوع کنید به تحقیقات محققینی همچون: Bartholomae,1985;Fulwiler,1988;McLeod,1986,1989;Russell,1987, 1990;Walvoord and McCarthy,1991).
مطالعات دیگری نیز این مسأله را دنبال کردند تا در سال 1981 مدل شناختی نگارش توسط فلاور و هیز (Flower & Hayes) ارائه گردید.
مدل شناختی نگارش (Cognitive Model of Writing) این مدل که برای اولین بار توسط فلاور و هیز در سال 1981 ارائه گردید بر اساس تجزیه و تحلیل فرآیندهای ذهنی نویسندگان مجرب در طول یکدورۀ 5 ساله بنا گردید.
بر اساس یافتههای تحقیق انجام گرفته که مبتنی بر این مدل است،میتوان روش جدیدی به نام روش فرآیند-محور،که به نگارش بصورت حل مسأله مینگرد و تأکیدش بر آموزش فرآیندهای فکری و نگارشی میباشد،برای آموزش انشا در مدارس پیشنهاد نمود.
بطور خلاصه و در چارچوب مطالب ارائه شده در این مقاله،برای تعمیم و پیشبرد توانایی نگارش و تشویق دانشآموزان و دانشجویان به تهیۀ مقالات علمی دو کار باید انجام داد: 1-با استفاده از مدل''شناختی''و راهکار عملی آن یعنی روش فرآیند-محور از کلاسهای انشا و نگارش حداکثر استفاده در جهت آموزش''چگونه''نوشتن به دانشآموزان بشود."