خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی ابعاد مختلف کیفیت خدمات در بخش گردشگری ورزشی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، 136 نفر از گردشگرانی بودند که در اولین همایش ملی مدیریت و توسعه گردشگری ورزشی در شهر شاهرود شرکت کرده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای شامل 35 گویه درباره کیفیت خدمات گردشگری بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط گروهی از اساتید صاحبنظر تأیید گردید. برای محاسبه پایایی ابزار، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (93/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، تحلیل عاملی و مدلسازی ساختاری استفاده شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد، 32 گویه در چهار عامل کیفیت محل برگزاری، کیفیت همایش، کیفیت دسترسی و کیفیت گردشگری قرار گرفتند، این عوامل روی هم، 28/53 درصد واریانس کیفیت خدمات گردشگری را تشکیل میدادند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که هر چهار عامل مورد بررسی، بر کیفیت خدمات تأثیرگذار هستند و شاخصهای برازش، مدل مفهومی ارائه شده در پژوهش را تأیید کردند. بر این اساس، عامل کیفیت همایش و کیفیت گردشگری با ضرایب اثر 83/0 و 64/0، به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را بر کیفیت خدمات گردشگری داشته اند؛ بنابراین به برگزارکنندگان همایش ها و مدیران گردشگری توصیه میشود به منظور افزایش و یا بهبود کیفیت خدمات، به عوامل مذکور در کنار یکدیگر توجه نمایند و برای کیفیت محتوای علمی و نحوه برنامه ریزی همایش اهمیت بیشتری قائل شوند.
ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیونی درخصوص مؤلفههای سازگاری تحصیلی در جدول شمارۀ 4 نشان میدهد: حدود 17 درصد واریانس متغیر سازگاری با دوره تحصیلی را میتوان از روی متغیرهای مستقل پیشبینی نمود (F4,360??-14/96,p<0/001) متغیرهای معادله(نسبتهای t و ضرایب بتا) سطح معنیداری و اولویت وزن عوامل پیش بین را به ترتیب برای سابقه ورزش،جنسیت و انتخاب رشته نشان میدهد.
حدود 13 درصد واریانس متغیر کامل بودن هدفها در رابطه با سطح آرزوها را میتوان از روی متغیرهای مستقل پیشبینی نمود (F4,360??-14/96,p<0/001) متغیرهای معادله(نسبتهای t و ضرایب بتا)سطح معنیداری و وزن عوامل پیشبین را به ترتیب برای عامل سابقه ورزشی قبل از ورود به رشته تربیتبدنی و تمایل قبلی در انتخاب رشته نشان میدهد.
Rogers اگرچه اطلاق تربیت بدنی به عنوان یک رشته دانشگاهی ممکن است برای گروهی از داوطلبان این شائبه و تصویر ذهنی را ایجاد کند که در این رشته تحصیلی دانشجویان تنها موظف به یادگیری یا انجام فعالیت ورزشی و مهارتهای مرتبط با آن میباشند،با این حال درسهای نظری آن در مقطع کارشناسی با دامنه متنوعی از واحدهای پایه و تخصصی مانند ریاضیات، تاریخ تربیتبدنی،اصول و مبانی تربیتبدنی،فیزیولوژی انسانی و ورزشی،مدیریت ورزشی و...
ایجاد هماهنگی و انسجام در ورزش دانشجوئی کشور و تحول ساختار در سطوح ملی و استانی ورزش دانشجوئی طی سالهای مختلف به لحاظ نبود یک نهاد ملی در ورزش دانشجوئی کشور،شاهد اختلافات و تعارضات ساختاری در تربیت بدنی بخشهای مختلف آموزش عالی بودهایم که این اختلافات، آثار خود را در عدم تشکیل یک المپیاد ملی ورزش دانشجوئی،ناهماهنگی در اعزامهای برون مرزی،تداخل در وظایف انجام فعالیتهای مشابه و موازی نشان داده است."