خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر در گرایش نوجوانان به خواندن داستان های فانتزی با تأکیـد بـر هـری پاتر، به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است . اعتبار پرسشنامه با مشورت با اساتید راهنما و مشاور و از طریق اعتبار صوری سنجیده شده است و پایایی پرسشنامه با توجه به ضریب آلفای کرونبـاخ کـه مقـدار 934./ را نشان میدهد؛ ایده آل است . نمونه تحقیق شامل ٢٢٨ نفر از نوجوانانی است که در سال ١٣٩١ کتـاب هـای هری پاتر را خوانده اند و با روش گلوله برفی انتخاب شده اند. این تحقیق با استفاده از نظریـه فـیش بـاین و آیـزن انجام شده است . بر اساس نتایج تحقیق ، تمایلات رفتاری (نیت خواندن ) اکثر پاسخگویان بـه خوانـدن داسـتان هـای فانتزی و هری پاتر مطلوب بوده است . روابط بین متغیرها نشان داد که همبستگی ضعیفی بـین متغیرهـای ارتباطـات جمعی و تبلیغات ، رفتار قبلی ، کنترل رفتاری ادراک شده ، انتظارات دیگران و انگیزه پیـروی از انتظـارات دیگـران بـا متغیر نیت خواندن وجود دارد. همچنین بین متغیرهای ارزیابی فایده ، انتظار فایده و ویژگی داستان های هری پاتر بـا متغیر نیت خواندن همبستگی متوسطی وجود دارد؛ از بین متغیرهای زمینه ای سن ، جنسیت ، مقطع تحصیلی و معدل ، تنها متغیر مقطع تحصیلی دارای همبستگی ضعیفی با متغیر نیت خواندن اسـت . بـین نیـت خوانـدن و رفتارخوانـدن داستان های فانتزی همبستگی قوی و مستقیمی وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"با روشن شدن ابعاد مسئلة پژوهش ، سؤال اساسی تحقیق به این شکل مطرح می شـود: عوامـل مـؤثر درگـرایش نوجوانان به خواندن داستان های فانتزی (با تأکید بر هری پاتر) کدامند؟ تحقیقاتی که با موضوع هری پاتر در ایران انجام شده است ؛ محدود به پایان نامه هایی است که سـاختار ادبـی و زبانی هری پاتر را مورد توجه قرار داده اند و تحقیقی با موضوع مشابه یافت نشد.
٠٥ بوده ، لذا فرض وجود رابطه بین متغیر نیت خواندن و متغیر انتظارات دیگران یا باورهای هنجاری در سطح گروه مرجع پذیرفته شده و این آزمون معنادار اسـت و مقدار همبستگی بین این دو متغیر ٠.
آزمون چند متغیری : در واقع با آزمون این فرض ، می خواهیم تغییرات متغیر وابسته رفتار خوانـدن را توسـط هـر واحد تغییر در متغیرهای مستقل ؛ انتظار فایده یا باور، ارزیابی فایده یا ارزیابی نتایج ، انتظارات دیگران ، انگیزه پیـروی از انتظارات دیگران ، ارتباط جمعی و تبلیغات ، کنترل رفتاری ادراک شده ، رفتار قبلی خوانـدن ، ویژگـی هـای داسـتان هری پاتر و نیت خواندن ، پیش بینی نماییم .
روابط بـین متغیرهـا نشـان داد که بین متغیرهای ارتباطات جمعی و تبلیغات ، رفتار قبلی ، کنترل رفتاری ادراک شده ، ارزیابی فایده ، انتظار فایـده ، انتظارات دیگران ، انگیزة پیروی از انتظارات دیگران و ویژگی کتاب های هری پاتر با متغیر نیت خوانـدن همبسـتگی مستقیمی وجود دارد؛ همچنین بین متغیر نیت خواندن و رفتار خواندن همبستگی قوی و مستقیمی وجـود دارد."