ملخص الجهاز:
نشانهشناسی اسطوره* در فرش شرقی جوتین کیستی ترجمهی مینو بهرامی مقدمه زمانی که کودک بودم به همراه برادرم روی یک قالی یموت با وسایل بازیمان،ساعتها بازی میکردیم و از طرحهای روی قالی برای ایجاد نوعی حریم استفاده میکردیم تا کسی نتواند وارد این حریم شود.
همین امر شیفتگی مرا به فرشهای شرقی به وجود آورد،طرحهای زیبای این فرش و البته مقالاتی که از موری ایلند و جیم اپی در مجلههایی چون illaH weiveR guR latneirO به چاپ میرسید،تأثیر زیادی در جلب علاقهام داشت.
برای نمونه شکارچی، شکار کردن و شکار نمادهایی از عالم وجود به حساب میآیند و اساطیر در این بین به انسان کمک میکند تا ذهنیات خود را در ارتباط با تجاربش قرار دهد.
نظریهی علائم و نشانهها به وسیلهی فیلسوف سوییسی فردیناند دوسوسور ( erussuaS ed dnanidreF )،که تئوری خود را علم علائم و نشانهها( ygoloimeS )نام نهاده بود،گسترش یافت،محقق و فیلسوف امریکایی چارلز ساندرز پیرس نیز در همان زمان در این باره شرح مبسوطی نوشت و آن را نشانهشناسی نامید.
به علاوه «توتم»به یک شیء یا نشانه یا نماد،بسته به این که در شکل یک حیوان باشد یا گیاه،اشاره میکند که به مثابه چیزی که یک تبار خانواده یا قبیله را به یاد میآورد،به کار میرود.
(نمودار 2) بارتز دربارهی چگونگی این ارتباط اشاره میکند که وی از عبارت«یک دسته گل بردار» برای بیان احساس خود استفاده میکند.
از ترکیب مفهوم و باور میتوان به کرامت نهادن دنیای حیوان و گیاه رسید که همان هنجار قبیله است که در نمودار 4(مربع 3)دیده میشود.
در حالی که این نشانهها و نمادها شکلهای دگرگون شدهی همان حیوان یا گیاه اولیه است.