خلاصة:
بازاریابی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی را فرآیندی دانسته اند که به مدیران در دستیابی به اهدافشان به منظور برآورده ساختن نیازهای مراجعان، نیل به خودکفایی مالی و جذب هرچه بیش تر کاربران در دنیای رقابتی امروز یاری می رساند. همچنین بازاریابی رویکردی است در جهت کسب رضایت مشتری. در ایران، نخستین نوشته های فارسی در حوزه بازاریابی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در اواسط دهه 1370 منتشر شدند و بیش ترین و برجسته ترین آثار این حوزه نیز در دهه 1380 منتشر شدند. همچنین در سه دهه ای که از طرح بحث بازاریابی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ایران می گذرد، آثار موجود در این حوزه بیش تر تالیفی بوده است. به نظر می رسد حوزه بازاریابی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ایران برای مدیران و کتابداران کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ناآشنا می نماید. به طور کلی، وضعیت این حوزه، با وجود پیشرفت های معدود، رضایت بخش نیست و توجه شایسته ای توجه به آن نشده است
ملخص الجهاز:
کتاب ها بـا توجـه بـه اینکـه حـوزه بازاریابـی در کتابخانه هـا و مراکـز اطلاع رسـانی ، در ایـران نوپاسـت ، در ایـن حـوزه همزمـان در سـال ١٣٨٨ دو کتـاب ، یکـی تألیفـی و دیگـری ترجمـه ای منتشـر شـد.
از آن جـا کـه پایان نامـه کارشناسـی ارشـد بصیریـان (١٣٨٧) درحـوزه بازاریابـی در کتابخانه هـا و مراکـز اطلاع رسـانی بـوده ، وی ایـن کتـاب را نیـز بـا توجـه بـه مطالعاتـی کـه در پایان نامـه کارشناسـی ارشـد خـود داشـته ، تألیـف کرده اسـت .
نقـش و جایـگاه بازاریابـی در حـوزه کتابـداری و اطلاع رسـانی در قرن بیسـت و یکم ، ضـرورت و اهمیـت بازاریابی محصولات کتابخانـه ای ، نقـش فرهنـگ بازاریابـی در کتابخانه هـا، رابطـه میـان بازاریابـی و اقتصـاد اطلاعـات و راهبردهـای بازاریابـی در محیـط کتابخانـه نیـز مـواردی هسـتند کـه در اثر بصیریـان جهرمـی و عرفان منـش (١٣٨٧) بـه آن هـا پرداختـه شـده اسـت .
یکـی از مقاله هـای ارزشـمند در حـوزه بازاریابـی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسـانی ، مقالـه بصیریـان جهرمـی و نادری جلودار (١٣٨٨) اسـت بـا عنوان تدوین طـرح بازاریابی بـرای کتابخانه هـا: ضرورتـی اجتناب ناپذیـر کـه از آن غفلـت می ورزیم !
یـک سـال پـس از آن ، بصیریـان (١٣٨٧) پایان نامـه کارشناسی ارشـد خـود را بـا عنـوان امکان سـنجی اجرایـی شـدن اصـول بازاریابـی در کتابخانه هـای مرکـزی و دانشـکده ای دانشـگاه های دولتـی شـهر تهـران از دیـد سرپرسـتان ارائـه داد.
ضیایـی (١٣٨٩) بازاریابـی خدمـات کتابخانـه ای از طریـق وب سـایت کتابخانه هـای مرکـزی دانشـگاه های ایـران را به عنـوان موضـوع پژوهـش برگزیـده اسـت .