خلاصة:
For this reason he can be described as the subject-oriented rather than method-oriented author. That explains why he does not follow a single method in his writing; he sometimes acts as a jurist, sometimes as a Sufi and sometimes as a theologian. It can be said that he uses a combined method. In addition, part of his work in the field of mysticism, is the result of worshiping not pure reasoning. He had a lot of opponents, but was never influenced by them in his works. For centuries, attempts have been made to introduce MuḥāsibῙ's works, but due to the extinction of some of his work no comprehensive study has been done yet. The researchers, counting on his accessible works and other available documents, have introduced some. In this article, the analytical methodology of Compilation of his works is introduced. هدف پژوهش حاضـر بررسـی جایگـاه خـانواده مبتنـی بـر اخلاق مـداری و مؤلفه های آن در برنامۀ درسی مدارس ابتـدایی از منظـر معلمـان اسـت . روش پژوهش در محدودٔە روش های توصیفی و نوع تحقیق ، کابردی اسـت . جامعـۀ آماری پژوهش را همۀ معلمان مقطع ابتـدایی شهرسـتان «دیـوان دره » تشـکیل داده اند. نمونۀ آماری پژوهش شامل ۲۱۰ نفر که با اسـتفاده از روش تصـادفی طبقه ای به طوریکه همۀ اعضا شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشـند، صورت گرفته است . ابـزار انـدازه گیری تحقیـق ، بـه جز منـابع کتابخانـه ای، از پرسشنامۀ محقق ساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است . روش تجزیه و تحلیل داده ها به دو صورت توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین ، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده گردیده است . یافته های پژوهش نشان میدهند که میـزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بـر اخلاق مـداری در برنامـة درسـی ابتـدایی از دیدگاه معلمان آن دورة تحصیلی، در ابعاد تربیتی و آموزشی و همچنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی شده است . همچنین نتایج پژوهش نشان دهندٔە ایـن است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی، توجه کافی و لازم شده و از دیـد نمونۀ آماری مطلوب ارزیابی شده است .
ملخص الجهاز:
اگر فرض کنیم عناوین آثار را خود محاسبی انتخاب کرده که ظاهرًا همین طور بوده است ؛ زیرا او بارها منظور خود را از عنوانی کـه در ابتدای رساله آمده است ، در مقدمۀ رساله ها و کتاب هایش مـیگویـد، بایـد بگوییم این عناوین ، فقط بر موضوعاتی دلالت دارند که در هر یـک از علـوم و جریان های فکری و عقیدتی، دربارٔە آن ها بحـث میشـود؛ موضـوعاتی ماننـد نفس ، عقل ، علم و ...
محاسبی غالباً استنباط خود را از آیات قرآن بیان میکند، به همین دلیل میتوانیم بگوییم او مفسر قرآن نیز بوده است ؛ اما دربـارٔە روایات آنچه مهم است اینکه منشـأ حـدیث بـرای وی، تنهـا رسـول اکرم نیست ؛ بلکه او با احادیثی نیز که منشأ آن ها خلفا، صحابه ، تابعین و حتی ائمـۀ اطهار هستند نیز به همان سان برخورد کـرده اسـت و از ایـن منـابع نیـز حدیث نقل میکند.
محاسبی در آثار خود از منابع چهارگانۀ قرآن ، حدیث ، سنت و عقـل بهـره برده است ؛ البته این سخن به معنای آن نیست کـه قصـد حصـر داشـته اسـت و بگوییم هیچ چیز دیگری خارج از این چهار منبع ، نمیتـوان در کـلام او یافـت ؛ مثلاً او گاهی به نمونه های تاریخی اشاره میکند که منشأ آن هیچ کدام از منـابع بالا نیست .