خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی توأم رابطه ی بین اخلاق حرف ای مدیران و سبک رهبری تحولی با عملکرد شغلی معلمان می پردازد تا عوامل تأثیرگذار بر بهبود عملکرد شغلی را شناسایی و بررسی نماید. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد توصیفی است و ابزار مورد استفاده در آن برای جمع آوری اطلاعات ، پرسشنامه می باشد. جامعه تحقیق ، همه معلمان متوسطه شهرستان ملارد در سال تحصیلی ٩٣-١٣٩٢ هستند که از بین آن ها ٢٣٠ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. یافته های تحقیق نشان داد که در سازمان مورد مطالعه ،بین اخلاق حرف ای و عملکرد شغلی رابطه مثبت و قوی برقرار است و اخلاق حرف ای پیش بینی کننده خوبی برای عملکرد شغلی می باشد. بین رهبری تحولی و عملکرد شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین بین اخلاق حرف ای با رهبری تحولی رابطه معنی داری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"در نتیجه بر پایه نکات یاد شده مسئله اصلی پژوهش این است که مشخص شود آیا بین اخلاق حرف ای مدیران و رهبری تحولی با عملکرد شغلی معلمان در مدارس متوسطه شهرستان ملارد ارتباط معناداری وجود دارد و این پژوهش درصدد است تا جواب مناسبی برای آن ها ارائه دهد.
در توجیه این مطلب می توان گفت که اخلاق خیراندیشی باعث مشارکت ، رضایت ، توجه به عدالت سازمانی ، انگیزش کارکنان ، ایجاد فضای آزاد برای اظهار بیان و ایجاد مسئولیت اجتماعی در بین پیروان ، معلمان ، دانش آموزان و حتی اولیاء دانش آموزان خواهد شد که این عوامل باعث می شوند که استعداد زیردستان بارور و شکوفا شده و عملکرد آنها بالا رود و همچنین اگر فضای اخلاقی ١٥ در سازمان مدرسه ، عادلانه و منصفانه باشد و فضای مناسب برای رفتارهای اخلاقی کارکنان و معلمان باشد این عوامل به طور حتم موجب افزایش بهبود عملکرد مدارس خواهد شد.
٠٠٠ الهام بخش نتایج نشان داد که بین سبک رهبری تحولی با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد در تبیین این مطلب می توان گفت که رهبری تحولی با برخورداری از بینش و بصیرت و ویژگی های شخصیتی فره مند،می توانند سطوح بالای نیازها، انگیزش ، ارزش ها و روحیه را در زیردستان ایجاد نمایند و رهبران تحول آفرین مورد احترام ، اعتماد و تحسین زیردستان است ."