خلاصة:
در این مقاله برای ارزیابی مزیت نسبی و ساختار صادرات فعالیتهای صنایع کارخانهای ایران بر اساس کد 2رقمی ISIC از مدل تحلیل انتقال سهم استفاده شده است. برای این منظور از اطلاعات صادرات ایران و جهان طی سالهای 1381 تا 1385 به تفکیک کد 2رقمی ISIC برای صنایع کارخانهای استفاده شده است. این مدل چگونگی تغییر در صادرات هر یک از صنایع را طی سالهای نامبرده از طریق سه مولفه "سهم جهانی"، "انتقال ساختاری" و " انتقال رقابتی" تجزیه میکند، که از این طریق میتوان صنایع کارخانهای را به چهار گروه تقسیم نمود. گروه اول که اصطلاحا برنده اقتصادی نامیده میشوند شامل صنایع دارای کدهای 23،24، 27، 29 و 32 میباشد و گروه دوم که تحت عنوان برنده مختلط هستند شامل صنایع 15، 16، 19، 20، 21، 22، 25، 26، 30، 34، 35 و 36 میباشند. گروه سوم که شامل صنایع با کدهای 28، 31 و 33 هستند بازنده مختلط نامیده میشوند و گروه چهارم که شامل صنایع با کدهای 17 و 18 هستند بازنده اقتصادی نامیده میشوند
ملخص الجهاز:
"گروه دوم صنایعی هستند که تحت عنوان برنده مختلط از آنها یاد می شود این صنایع علیرغم عملکرد نسبتا ضعیف در جهان ، اما در کشور دارای مزیت نسبی هستند که شامل صنایع مواد غذایی و آشامیدنی (١٥)، تولید محصولات از توتون و تنباکو(١٦)، دباغی و عمل آوردن چرم (١٩)، تولید چوب و محصولات چوبی (٢٠)، تولید کاغذ و محصولات کاغذی (٢١)، انتشار و چاپ و تکثیر رسانه های ظبط شده (٢٢)، تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی (٢٥)، تولید سایر محصولات کانی غیر فلزی (٢٦)، تولید ماشین آلات اداری و حسابگر(٣٠)، تولید وسایل نقلیه موتوری وتریلر(٣٤)، تولید سایر وسایل حمل و نقل (٣٥) و تولید مبلمان و مصنوعات طبقه بندی نشده (٣٦) می باشند.
نتیجه کلی نشان می دهد که صنایع متکی به منابع طبیعی در ایران که شامل صنایع تولید ذغال کک -پالایشگاه های نفت (٢٣)، تولید فلزات اساسی (٢٧)، تولید مواد و محصولات شیمیایی (٢٤) دارای مزیت رقابتی هستند (اگر چه صنعت تولید ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده (٢٩)، تولید رادیو و تلوزیون (٣٢) نیز دارای مولفه رقابتی و ساختاری مثبت می باشد لیکن در مقایسه با صنایع فوق دارای مقادیر بسیار پایینتری در هر دو شاخص می باشند و اختلاف معناداری دارند) به عبارت دیگر با توجه به مبانی نظری تجارت بین الملل مبنی بر اینکه عامل مزیت نسبی متفاوت است و یکی از مهمترین آنها فراوانی موجودی عوامل در کشورها است ، این تحقیق نشان می دهد که کشور ایران در صنایعی مزیت صادراتی داشته است که در تولید آنها از منابع طبیعی موجود که در کشور فراوان است استفاده شده است ."