خلاصة:
مقدمه وهدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، شناسایی مشکلات و معضلات موجود در مدارس چند فرهنگی شهرستان شهریار از دیدگاه معلمان شاغل در این مدارس است. لذا با بررسی نظرات معلمان به آسیب شناسی و مشکلات آموزشی و تربیتی مدارس چند فرهنگی پرداخته است. روش پژوهش: روش انجام تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که به صورت کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه هدف، معلمان مدارس مقطع ابتدایی است که به صورت تصادفی از میان تمامی معلمان انتخاب گردیده اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، که از طریق مصاحبه گردآوری شده است از آمار توصیفی استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش: یافتههای این پژوهش حاکی از ارائه راه حلهایی برای مشکلات آموزشی مانند: ارائه خدمات مشاورهای به دانش آموزان جندفرهنگی برای مقابله با احساس خجالت و کمرویی، اهمیت دادن به فرهنگهای مختلف در متون کتابهای درسی، مشارکت دانش آموزان درفعالیتهای گروهی، پایین آوردن جمعیت کلاسها دراین مناطق، تعامل بیشتر با خانوادهها به منظور شناخت بیشتر وارائه مشاوره به آنها وهمچنین ارائه راه حلهایی برای مشکلات تربیتی مانند: عدم تبعیض وتوجه خاص به فرهنگ ها، تاکید بیشتر برنقاط مشترک فرهنگها وتشکیل گروههای آموزشی با دانش آموزان فرهنگهای مختلف توسط معلمان میباشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحقیق حاکی از شناسایی مجموعهای از آسیبهای آموزشی مانند: مشکلات یادگیری به دلیل دو زبانه بودن و لهجه دار بودن، عدم تناسب محتوای آموزشی با فرهنگهای موجود، عدم آشنایی معلمان با فرهنگهای مختلف، و آسیبهای تربیتی مانند: انجام مراسم رسمی که بیشتر در راستای فرهنگ گروه اکثریت است، احساس خود کم بینی و اعتماد به نفس پایین در دانش آموزان دو زبانه است.
Research Objective: This study aimed identifies problems and issues in multicultural schools
of Shahriar city views of teachers working in the schools. This study examined the views of
different researchers to explain the components of multicultural education in the schools.
Method:The conducted research, a descriptive survey that has been studied qualitatively.
Target population, primary school teachers who were selected randomly from among all
teachers. In order to analyze the data that has been collected through interviews of
descriptive and inferential statistics were used.
Findings: The findings suggest solutions to educational problems such as: providing
consulting services to the students to cope with feelings of embarrassment and shyness,
stress the importance of culture in literature textbooks, students' participation in group
activities, low bringing class population in these areas, in order to identify more and more
interaction with families to advise them and provide solutions to educational problems such
as non-discrimination and attention to culture and to form joint cultural emphasis point
Department teachers have with students of different cultures.
Conclusion:The results suggest the identification of a set of training injuries such as learning
problems due to being bilingual and being accented, the cultural inappropriateness of
Education, teachers' lack of familiarity with different cultures, and educational harm such an
official ceremony that is more in line with the culture of the majority group, their sense of
inferiority and low self-esteem in students is bilingual.