خلاصة:
شایعه به عنوان یکی از قدیمی ترین رسانه ها در جهان همواره مورد توجه صاحبنظران ارتباطی، شهروندان و صاحبان قدرت بوده است . در این مقاله سعی شده به طور اجمالی به ظهور و پیدایش شایعه و دلایل اشاعه آن توجهشود اما تمرکز اصلی این نوشتار بر آن است که شایعه سیاسی در فضای سایبری چگونه رشد می کند، مخاطبان آن چه کسانی هستند، سرعت انتشار آن در این فضا چگونه است و آیا شبکه های اجتماعی می توانند به رشد جامعه در فضای سایبری کمک کنند یا خیر؟
ملخص الجهاز:
"در این مقاله سعی شده به طور اجمالی به ظهور و پیدایش شایعه و دلایل اشاعه آن توجهشود اما تمرکز اصلی این نوشتار بر آن است که شایعه سیاسی در فضای سایبری چگونه رشد می کند، مخاطبان آن چه کسانی هستند، سرعت انتشار آن در این فضا چگونه است و آیا شبکه های اجتماعی می توانند به رشد جامعه در فضای سایبری کمک کنند یا خیر؟ تاریخ دریافت مقاله : ١٠ آبان ١٣٩٠ تاریخ پذیرش نهایی: ٥ آذر ١٣٩٠ مقدمه شایعه را قدیمی ترین رسانه در جهان نامگذاری کرده انـد کـه از دوران امپراتـوری هـای رم باستان عده ای وظیفه پخش آن را در بین مـردم داشـته انـد.
امـا از سوی دیگر استفاده از این فـن آوری موجـب شـده کـه انتـشار شـایعه در فـضای سـایبری گسترش و سرعت زیادی داشته باشد بدون آنکه به طور جدی بتـوان بـر آن نظـارتی صـورت گیرد هر روز از گوشه و کنار می شنویم که در بعضی کشورها پخش انتشار شایعه هـای دروغ، انتشار اخبار و اطلاعاتی که امنیت را تهدید می کند یا به وجهه حکومت صدمه مـی زنـد و یـا اینکه در میان مردم وحشت ایجاد کند جرم تلقی می شود.
«جف گرب میر»* در تحقیقی که انجام داده بیان کرده است با وجود نگرانی برخی از فعـالان سیاسی از انتشار شایعه در اینترنت تحقیق جدیدی که در این زمینه انجـام شـده نـشان مـی دهد که استفاده از وبلاگهای اینترنتی موجب رشد باور شایعه های سیاسی نمی شود.
این مطلب ترجمه ای است از مقاله ای تحت عنوان *Jeff Grabmeier, Ohio university, Web Use Doesn't Encourage Belief in Political Rumors, but E-Mail Does از مجله ٢٠١١ Science daily, march به نظر می رسد مردم اگر شایعه ای را در وب سایت یا وبلاگها بخوانند بـه آن مـشکوک مـی شوند و به همین دلیل برای تأیید آن شایعه به منابع دیگر نیز رجوع می کنند."