خلاصة:
در این مقاله در راستای تبیین نقش اینتر نت در توسعه فرهنگی دانشگاه ، نخست مفهوم توسعه فرهنگی و فرایند آن تشریح و سپس اهمیت توسعه فرهنگی در دوران معاصرمطرح و در ادامه ضمن توصیف اینتر نت و ترسیم وضعیت کنونی آن در ایران وجهان، به نقش اینترنت در توسعه ی فرهنگی دانشگاه اشاره نموده ودر خاتمه با توجه به نظرسنجی به عمل آمده از دانشجویان رشته ی ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در خصوص موضوع، نتایج حاصله ارائه شده است .
ملخص الجهاز:
"در کنفرانس وزیران فرهنگ کشورهای آسیایی که در جاکارتا در سال ١٩٧٢ برگزار شد اصل 'توسعه فرهنگی ' به عنوان عامل هویت و تغییر اجتماعی مورد پذیرش قرار گرفت ودر سال ١٩٨٦ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دهه جهانی توسعه فرهنگی را (١٩٩٧- ١٩٨٨) اعلام کرد که چهار هدف اساسی داشت : توجه به ابعاد فرهنگی توسعه ؛ تاکید و تقویت هویت های فرهنگی؛ تشویق مشارکت در حیات فرهنگی؛ ترویج همکارهای بین المللی (فراهانی ،١٣٨٦) در نتیجه توجه به توسعه فرهنگی به تدریج یک ضرورت تلقی شد، زیرا این اعتقاد وجود داشت که توسعه فرهنگی همگام با توسعه اقتصادی نیست بلکه فراتر از آن است و عامل پویایی و نوآوری است .
باتوجه به اینکه اندازه ضریب توافقی(١>٠٤٨=C>٠)بین صفر وپنجاه درصد و خیلی نزدیک به ٥٠درصد می باشد این بدان معنی است که بین مؤلفه آزادی فرهنگی وتوسعه فرهنگی در دانشگاه رابطه نسبتا مطلوبی وجود دارد.
فراونی مورد مشاهده نشان می دهد که از دیدگاه جامعه مورد بررسی بین مؤلفه الگوی رفتاری و توسعه فرهنگی در دانشگاه رابطه معناداری وجود دارد.
باتوجه به اینکه اندازه ضریب توافقی(١>٠٤١=C>٠)بین صفر وپنجاه درصد می باشد این بدان معنی است که بین مؤلفه الگوی رفتاری و توسعه فرهنگی در دانشگاه رابطه نسبتا ضعیفی وجود دارد.
باتوجه به فراوانی مورد مشاهده از دید گاه جامعه مورد مطالعه بین نقش مؤلفه های آزادی فرهنگی، خلاقیت فرهنگی ، گفتگوی فرهنگی و الگوی رفتاری و توسعه فرهنگی در دانشگاه رابطه معناداری وجود دارد برای حصول اطمینان از وجود چنین رابطه ای آزمون وجود استقلال بین دو گروه(ضغیف وقوی )یعنی کای- اسکوئررا اجرا می کنیم ."