خلاصة:
زمینه: فروپاشی های مالی و اخلاقی سال های اخیر برخی از سازمان های معروف در سراسر دنیا، مجامع اقتصادی و مطبوعات عمومی دنیا را به سمت درک دوباره ارزش و اهمیت فضیلت سازمانی سوق داده و زمینه ای را برای مطالعه فضایل و ارزش های اخلاقی در سراسر دنیا فراهم آورده اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه وجدانی بودن، جو اخلاقی و رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی در کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز است.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع طرح همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز بودند. نمونه پژوهش 227 نفر از این کارکنان بودند؛ که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گشتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی، جو اخلاقی، رهبری اخلاقی و فضیلت سازمانی بودند. به منظور بررسی اعتبار سازه پرسشنامه فضیلت سازمانی از تحلیل عاملی تاییدی و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که؛ بین متغیرهای پیش بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن، جو اخلاقی و رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که؛ به ترتیب رهبری اخلاقی، جو اخلاقی و ویژگی شخصیتی وجدانی بودن در تبیین واریانس فضیلت سازمانی بیشترین نقش را ایفا می کنند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که؛ هم ویژگی های شخصیتی و هم عوامل محیطی پیش بینی کننده خوبی برای شکل گیری فضیلت سازمانی هستند. بنابراین، سازمان ها می بایست شرایط لازم جهت بروز و شکوفایی این سازه را فراهم کنند تا در نتیجه آن پیامدهای سازمانی مثبت حاصل شود.
ملخص الجهاز:
بر این مبنا هدف این پژوهش تعیین رابطه بین وجدانی بودن، جو اخلاقی سازمان و رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی است.
بر این اساس فرضیههای پژوهش حاضر عبارت است از: بین وجدانی بودن و فضیلت سازمانی رابطۀ مثبت وجود دارد.
برای سنجش متغیرهای پژوهش از ابزارهای زیر استفاده به عمل آمد: پرسشنامه شخصیتی نئو: در این پژوهش از آزمون نئو که دارای 60 سوال میباشد و پنج ویژگی شخصیتی (رواننژندی ، گشودگی نسبت به تجربه، برونگرایی، وجدانی بودن و همگرایی) را میسنجد استفاده شده است.
در این پژوهش ضریب همبستگی بهدست آمده بین نمره مقیاس رهبری اخلاقی 60/0 و همچنین ضرایب پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و تنصیف به ترتیب 94/0 و 92/0 میباشد.
این یافته با نتایج یافتههای پژوهشهای چندی همسو میباشد که نشان دادهاند که اخلاق در سازمان با مولفههای سازمانی چون نوعدوستی، تواضع، گذشت و جوانمردی، احترام به دیگران، ازخود گذشتگی، ایثار، اعتماد، صداقت و فداکاری ارتباط تنگاتنگی دارد (19و 39- 41).
در ارتباط با فرضیه 3 نتایج نشان دادند که؛ بین رهبری اخلاقی و فضیلت سازمانی و ابعاد آن رابطه مثبت وجود دارد.
The relationship of the ethical climate and organizational citizenship behavior among the nurse of Rasht public hospital.
The Relationship Between Ethical Leadership and Workplace Psychological Health, and Organizational Trust.
Structural equation modeling of relationship between ethical climate, job satisfaction, and organizational commitment with the Turnoverion intention among the staff of Shiraz private hospital.
The mediator role of organizational loyalty in the relationship between work ethics and deviational behaviors in workplace.