خلاصة:
ســرعت غیر مجاز یکی از رایج ترین تخلفات در بین رانندگان اســت . به همین دلیل مطالعات فراوانی در زمینه شناخت عوامل موثر بر انتخاب سرعت از سوی رانندگان انجام شده است . هدف اصلی این پژوهش شناســایی عوامل موثر بر انتخاب ســرعت رانندگان مرد است . این پژوهش از نظــر هدف ، کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی- پیمایشــی اســت . جامعــه آماری آن را کلیه رانندگان در حال تردد بزرگ راه ها و آزاد راه های برون شــهری اســتان اصفهان تشکیل میدهد که به روش نمونه گیری غیر تصادفی آســان نمونه انتخاب و از طریق ابزار پرســش نامه مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتایج این پژوهش نشان میدهد میان سرعت رانندگان و عوامل انسانی و خودرویی ارتباط معناداری وجود دارد. با افزایش ســن راننده ، ســنوات گذشــته از اخــذ گواهینامه (تجربه رانندگی) و تحصیلات راننده ســرعت تا میزان خاصی افزایــش یافته و پس از آن کاهش مییابد. همچنین رانندگان خودروهای جدیدتر با موتور قویتر و بیمه نامه های کامل تر دارای ســرعت های انتخابی بالاتری هستند.
ملخص الجهاز:
"همچنین تأثیر تجربه رانندگی، تحصیلات راننده و عوامل مربوط به وســیله نقلیه شامل عمر، حجم موتور و بیمه خودرو بر روی سرعت رانندگان ایرانی که در بین مطالعات داخلی کمتر مورد توجه قرار گرفته بررسی شده و نشان میدهد این عوامل ارتباط کاملا معناداری با انتخاب سرعت از سوی آنها دارد.
1. Cochran Formula یافته های تحقیق جدول ١: توصیف داده ها به تفکیک متغیرهای مورد بررسی متغیر سطوح درصد داده ها میانگین در هر طبقه متغیر ١٨ – ٣٠ سال 21 ٣٠ - ٤٠ سال 37 سن راننده ٤٠ - ٥٠ سال 22 39,14 ٥٠ سال به بالا 20 ٠ – ١٠ سال 40 متغیرهای مربوط سنوات گذشته از ١٠ – ٢٠ سال 33 14,16 به راننده اخذ گواهینامه ٢٠ – ٣٠ سال 16 ٣٠ سال به بالا 11 بی سواد 10 دیپلم و زیر دیپلم 45 تحصیلات راننده - کاردانی و کارشناسی 35 کارشناسی ارشد و بالاتر 10 صفر- ٣ سال 31 ٣ – ٦ سال 32 عمر خودرو ٦ – ٩ سال 22 5,10 ٩ سال به بالا 15 تا ١٥٠٠ سی سی 34 ١٥٠٠ – ٢٠٠٠ سی سی 59 متغیرهای مربوط حجم موتور 1670 ٢٠٠٠ - ٢٥٠٠ سی سی 3 به خودرو ٢٥٠٠ سی سی به بالا 4 فاقد بیمه 0 فقط بیمه شخص ثالث 60 بیمه خودرو فقط بیمه بدنه 0 - سایر انواع بیمه 0 بیمه شخص ثالث و بدنه 40 متغیر مربوط به ٠ - ٩٠ کیلومتر بر ساعت 17 سرعت انتخابی توسط رانندگان ٩٠- ١١٥ کیلومتر بر ساعت 48 سرعت 108,92 (متغیر وابسته ) ١١٥- ١٢٥ کیلومتر بر ساعت 15 مرد بیشتراز١٢٥کیلومتربرساعت 20 یکی از فرضیات اصلی برای اســتفاده از بعضی از آزمون های آماری (آزمون T، آزمون F) نرمال بودن توزیع مشــاهدات اســت .
(ج ) (ب ) (الف ) نمودار٣) سرعت انتخابی توسط رانندگان با توجه به طبقه بندی متغیرهای مستقل مربوط به خودرو: (الف ) عمر خودرو؛ (ب )حجم موتور خودرو؛ (ج )بیمه خودرو بررسی داده های مربوط به بیمه نشان میدهد که ١٠٠ درصد خودروها در سفرهای برون شــهری دارای بیمه شــخص ثالث بوده که از این میان ٤٠ درصد آنها بیمه بدنه نیز دارند."