خلاصة:
مساله گروه مرجع از این نظر که الگویی برای داوری و ارزیابی در اختیار افراد قـرار میدهـد مـی توانـد در تکـوین هویـت آنهـا اهمیتـی زیـادی داشـته باشـد و بـه عنـوان شاخصه ای در تعیین رفتار، استعداد، ظواهر بدنی، ارزش ها و هنجارهای افراد جامعه ، بخصوص جوانان موثر باشد. بنابراین هـدف ایـن پـژوهش ، بررسـی سلسـله مراتـب گروه مرجع دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه است . محققـان بـا اسـتفاده از آرای اندیشمندانی نظیر مرتن ، مید و لازارسفلد، چارچوبی مفهومی را تنظیم کرده اند. روش تحقیق از نوع کیفـی و نظریـه مبنـایی اسـت ، داده هـای میـدانی بـا اسـتفاده از تکنیـک مصاحبه عمیق و معیـار اشـباع نظـری از بـین ٤٠ نفـر از دانشـجویان دختـر و پسـر دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصـیلی ٩٤-١٣٩٣ گـردآوری شـده اسـت . نتـایج تحقیق حاکیاست ، خانواده ، الگوی مرجع رسـانه ای (اینترنـت و مـاهواره )، معلمـان و اساتید دانشگاه مهم ترین مراتب گروه های مرجع دانشجویان هستند و عوامل مهـم در انتخاب گروه مرجـع عبارتنـد از: میـزان حمایـت عـاطفی از جوانـان و دادن پرسـتیژ اجتماعی به آنها ، میزان باز یا بسته بودن فضـای اجتمـاعی بـرای تحـرک اجتمـاعی. هم چنین در حاشیه واقع نبودن جوانان در روند تحولات اقتصادی،اجتماعی، و نهایتـا جذابیت گروه های مرجع .
ملخص الجهاز:
"هدف های ویژة این پژوهش ؛ شـناخت و آگاهی از عوامـل اجتمـاعی مـؤثر در نحـوة انتخـاب نـوع گـروه هـای مرجـع در بـین دانشجویان دانشگاه رازی است ، تا تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر نوع مرجع گیـری / در بین آنها بررسی شود و نهایتا عوامل اجتماعی مؤثر بر گروه مرجع دانشجویان تعیین شود.
سؤال های تحقیق سؤالات اصلی این پژوهش عبارتند از: ١) سلسله مراتـب گـروه هـای مرجـع در میـان دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه چگونه است ؟ ٢) آیا با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی (نظیر سن ، جـنس ، مقطـع تحصـیلی و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی دانشجویان )، میتوان نوع مرجع گیری آنها را مشخص کرد؟، ٣) مهم ترین عوامل اجتماعی مؤثر بر انتخـاب گـروه هـای مرجـع ، در بـین دانشـجویان دانشگاه رازی کرمانشاه کدامند؟ چارچوپ نظری یا مفهومی تحقیق در حوزة علوم اجتماعی، برخی از مفاهیم و اصطلاحات وجود دارد که بررسی ادبیـات نظری مرتبط با آنها کار دشواری نیست (نظیر مفاهیم شـکاف نسـلی، طبقـه اجتمـاعی، قشـربندی اجتمـاعی) (قـادرزاده ، ایراندوسـت ، ١٣٩٣: ٧).
خلاصه و نتیجه گیری در این پژوهش برای تحلیل و بررسـی گـروه هـای مرجـع دانشـجویان دانشـگاه رازی کرمانشاه از روش تحقیق کیفی به شیوة نظریه مبنایی با بهره گیـری از تکنیـک مصـاحبه نیمه ساختار استفاده کرده ، که در مجموع این نتیجه به دست آمده که دانشجویان دختر و پسر بیشتر از طرف گروه های مرجع سنتی (خانواده ، اساتید دانشگاه و دوستان )، تحـت تأثیر بوده و این گروه ها به عنوان الگو و مرجع هنجاری و ارزیابی قرار گرفتـه انـد."