خلاصة:
به منظور ارزیابی وضعیت سبک مقابله ای مذهبی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور و ارتباط آن با هوش معنوی مطالعه ای در بین دانشجویان در حال تحصیل در جریان نیمسال دوم سال تحصیلی ١٣٨٨-١٣٨٩ دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل انجام گرفت و تعداد ٤٠٠ نفر از دانشجویان به عنوان نمونه ی آماری به شیوه ی خوشه ای تصادفی انتخاب گردید. نتایج تحلیل نشان داد که : وضعیت هوش معنوی و مولفه های آن شامل تفکر وجودی نقادانه ، معناسازی شخصی، هشیاری متعالی و بسط حالت هوشیاری، هم در بین دانشجویان دختر و هم در بین دانشجویان پسر به طور معنی داری بالاتر از حد متوسط است . اما وضعیت پیوند معنوی در نزد دانشجویان پسر در حد متوسط است . از بین دانشجویان مورد مطالعه ، ٥ درصد دارای سبک مقابله ای منفی و ٩٥ درصد دارای سبک مقابله ای مثبت هستند و اما متغیرهای هوش معنوی توان تبیین معنیدار سبک های مقابله ای را ندشتند. پس در حالت کلی میتوان گفت که اغلب دانشجویان دارای سبک مقابله ای مثبت بوده اند و پیش بینی در جامعه ی همگن ، اغلب معنیدار نمیباشد.
In order to assess the status of religious coping styles among students of PNU and its relationship to spiritual Intelligence a study was between sophomore students studying in the academic year 2010-2011 in Ardabil Payame Noor University. About 400 students were selected using cluster random sampling method. The analysis showed that spiritual Intelligence and its components including the existential status of critical thinking, personal interpretation, divine consciousness and transcendental consciousness are significantly higher than average among male and female students. But spiritual link among the male students is about the average. Meanwhile 5 percent of those students had negative coping and 95 percent had positive coping strategy. In addition, the spiritual intelligence variable was not a good method for explaining the significant meaningful contrast styles. In general, it can be said that most of the students have been positive coping style and the prediction in a homogeneous society, is not often significant
ملخص الجهاز:
"پرسشنامه ی نهایی در اختیار ٣٢ نفر از دانشجویان قرار گرفت که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ به شرح جدول ٣ است : جدول ٣: ویژگیهای آزمون هوش معنوی و زیر مقیاس های آن مؤلفه ها تعداد سؤالات شماره سؤالات مقدار آلفا تفکر وجودی نقادانه 7 ٢١، ١٣١٧، ٩، ٥، ٣، ١ 0.
٢ (ضربدر) تعداد سؤالات آن مؤلفه = معیار مقایسه * طبق داده های جدول ٦؛ مقادیر t محاسبه شده و ٠٠١>P نشان میدهند که میانگین هوش معنوی و مؤلفه های آن شامل تفکر وجودی نقادانه ، معناسازی شخصی، هشیاری متعالی و بسط حالت هشیاری هم در بین دانشجویان مونث و هم در بین دانشجویان مذکر از حد وسط های احتمالی (میانگین مفهومی) متناسب خود به طور معنیداری بالاتر است .
بنابراین وضعیت هوش معنوی و مؤلفه های آن شامل تفکر وجودی نقادانه ، معناسازی شخصی، هشیاری متعالی و بسط حالت هشیاری هم در بین دانشجویان دختر و هم در بین دانشجویان پسر به طور معنیداری بالاتر از حد متوسط است .
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش نشان داد که میانگین هوش معنوی و مؤلفه های آن شامل تفکر وجودی نقادانه ، معناسازی شخصی، هشیاری متعالی و بسط حالت هشیاری هم در بین دانشجویان مؤنث و هم در بین دانشجویان مذکر از حد وسط های احتمالی (میانگین مفهومی) متناسب خود به طور معنیداری بالاتر است .
بنابراین وضعیت هوش معنوی و مؤلفه های آن شامل تفکر وجودی نقادانه ، معناسازی شخصی، هشیاری متعالی و بسط حالت هشیاری هم در بین دانشجویان دختر و هم در بین دانشجویان پسر به طور معنی داری بالاتر از حد متوسط است ."