خلاصة:
در آیندهای نهچندان دور، مدارس نیز همانند سازمانهای خدماتی تجاری باید برای جذب مشتری (دانشآموز) به رقابت بپردازند. لذا نیاز به مدارسی احساس میشود که یادگیرنده و یاددهنده باشند تا بتوانند در جهان رقابتی امروز به بقای خود ادامه دهند و موفق و پایدار بمانند. در دهة ۱۹۸۰ هنگامیکه سازمانها به این نتیجه رسیدند که به یادگیری نیاز دارند، آرجریس(۱۹۷۸) مفهوم یادگیری سازمانی را ارائه داد. نظریهپردازان مدیریت را عقیده بر این است که انسان و دانش دو کلید تعیینکنندة اثربخشی سازمانی هستند. این تشخیص و اهمیت و نقش مهم آن با مطالعة پیترز و واترمن(۱۹۸۲) آشکار شد. در سال ۱۹۹۰ پیترسنگه سازمانهای یادگیرنده را مطرح ساخت. در هزاره جدید، یادگیری برای توسعة منابع انسانی فراتر از سطح سازمانهای یادگیرنده است.برهمین اساس، نوئل تیچی در آستانة هزارة سوم، نظریة سازمانهای یاددهنده را مطرح کرد. مدرسة یاددهنده برداشتی از نظریة تیچی است. در این مقاله، مدرسة یاددهنده، ویژگیها و چگونگی ایجاد آن بهطور مختصر بیان خواهد شد.مدرسة یاددهنده مدرسهای است که در آن همه یاددهنده و یادگیرنده هستند و یاددهی و یادگیری در کالبد فعالیتهای روزانه بنا نهاده شده است. همسویی، جمعآوری و مشارکت در دانش، اندازه، سرعت، رویارویی با چالشهای جدید، حداکثر استفاده از زمان، خلق ارزشهای پایدار و تلقی دانش بهعنوان مهمترین سرمایه، از ویژگیهای این مدرسه محسوب میشود. ایجاد چرخة یاددهی سخاوتمندانه بهعنوان موتور محرکة یاددهی و یادگیری و درگیرسازی تمام اعضای مدرسه، راه را برای تبدیل مدارس به مدرسة یاددهنده و تولید دانش و توسعة رهبران آیندة سازمان هموار میکند. الگوی ذهنی مدرسه، الگوی ذهنی یادگیری رهبر، نهادینهسازی ارزش یاددهی و یادگیری در فعالیتهای روزانه، و زیرساخت ارتباطی مدرسه چهار عامل مورد نیاز ایجاد مدرسة یاددهنده هستند
ملخص الجهاز:
"ایجاد چرخة یاددهی سخاوتمندانه بهعنوان موتور محرکة یاددهی و یادگیری و درگیرسازی تمام اعضای مدرسه، راه را برای تبدیل مدارس به مدرسة یاددهنده و تولید دانش و توسعة رهبران آیندة سازمان هموار میکند.
چگونه یک مدرسة یاددهنده ایجاد کنیم؟ وقتی یک چارچوب سازمانی ایجاد میکنیم که در آن هر فعالیتی به منزلة فرصت یاددهی و یادگیری است، نتیجه یک چرخة یاددهی پایدار و قدرتمند است که جمعآوری، تولید و گسترش دانش در بین تمام کارکنان مدرسه را حفظ میکند.
New York: Harper Collins publisher, Inc. علمی- کاربردی انســــــان کـــــارامـــــد زیربنای تحول انسانی دکتر نوریه شادالویی کلیدواژهها: توانمندسازی، آموزش فرهنگی، منابع انسانی، تحول سازمانی مقدمه بهمنظور ارتقای سطح کارایی و اثربخشی دستگاههای اجرایی، نظام آموزش کارمندان دستگاههای اجرایی بهگونهای طراحی میشود که همراه با متناسب ساختن دانش، مهارت و نگرش کارمندان با شغل مورد نظر، انگیزههای لازم را برای مشارکت مستمر کارمندان در فرایند آموزش تأمین کند، بهنحوی که بین"