ملخص الجهاز:
"در کشــور مــا خوشــبختانه شــمارگان کتاب هــای فلســفی بیشــترین رتبــه را در میــان کتاب هــا دارنــد و حتــی شــنیده ام کــه از کتاب هــای شــعر هــم شــمارگان بیشــتری دارد امـا سـوال مـن ایـن اسـت کـه از بیـن حـدود ٦٠٠ کتابـی کـه در حـوزه فلسـفه ترجمـه شـده چنـد کتـاب آن مفیــد اســت و مــن می توانــم آنهــا را بخوانــم و بفهمــم ؟ رئیـس فرهنگسـتان علـوم در همیـن بـاره توضیـح داد: البتـه مـن مترجمـان را ملامـت نمیکنـم و دسـت آنهــا را می بوســم چــون آنهــا تمریــن فلســفه میکننــد و می خواهنــد زبــان فارســی را بــا فلســفه مانــوس سخنانی در باب نقد و فلسفه در آیین رونمایی فصلنامه «نقد کتاب کلام ، فلسفه و عرفان » کننـد، بـا وجـود ایـن زبـان همچنـان ناپختـه اسـت .
وی بــا بیــان این کــه نقــد، اصولــی دارد کــه اگــر رعایــت نشــود مشـکلات عدیـده ای را بـرای مـا ایجـاد میکنـد گفـت : جـای خوشـبینی اسـت کـه خانـه کتـاب سـه حـوزه کلام ، فلســفه و عرفــان را بــه عنــوان یــک مجلــه مســتقل در نظــر داشــته اســت ، هــر چنــد ادغــام ایــن ســه حـوزه نیـز خـود بحـث دیگـری دارد.
ســـال اول ، شماره ٣ و ٤ پاییز و زمســـتان ١٣٩٣ در ایــن کتــاب موضوع هایــی مطــرح می شــود کــه مرحلــه بــه مرحلــه بــه راه حلــی بــرای بیــان 133520 پدیدارشناســی می رســد؛ پدیدارشناســی بایــد از آنچــه موضــوع بحــث میگیــرد و شــیوه ای کــه موضوعـش را برمی رسـد،مفهوم خـود آن را بپـرورد؛ اگرچـه ایـن کتـاب قصـد نداردکـه ، بـه کـردار مورخان ،بگویـد بـر جریانـی جدیـد در فلســفه ، کــه بــدان پدیدارشناســی میگوینــد، چــه رفتــه اســت ."