خلاصة:
هدف پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش امید مبتنی بر نظریه اسنایدر بر سبکها ی اسنادی دانشجویان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که با نمونه گیری تصادفی 24 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و به منظور اندازه گیری سبکهای اسناد از پرسشنامه سبک اسنادی (ASQ) استفاده شد. دادههای بدست آمده با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد، نتایج نشان داد که برنامه آموزشی امید باعث افزایش سبک اسنادی مثبت (درونی– پایدار– کلی) در موقعیتهای مثبت و کاهش سبک اسنادی منفی (بیرونی– ناپایدار– اختصاصی) در موقعیتهای منفی شده است، پس آموزش امید میتواند بر سبکهای اسنادی موثر باشد، با توجه به استفاده از این روش آموزشی به منظور تغییر سبکهای اسنادی منفی به سبکهای اسنادی مثبت پیشنهاد میگردد.
ملخص الجهاز:
داده های بدست آمده با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد، نتایج نشان داد که برنامه آموزشی امید باعث افزایش سبک اسنادی مثبت (درونی– پایدار– کلی) در موقعیت های مثبت و کاهش سبک اسنادی منفی (بیرونی– ناپایدار– اختصاصی) در موقعیت های منفی شده است ، پس آموزش امید میتواند بر سبک های اسنادی موثر باشد، با توجه به استفاده از این روش آموزشی به منظور تغییر سبک های اسنادی منفی به سبک های اسنادی مثبت پیشنهاد میگردد.
1 Positive Psychology 2 hope 3 Snyder 4 goals 5 Pathway thinking 6 agency thinking 7 carr تفکر گذرگاه به تصورات افراد دایر بر اینکه آنها قادر خواهند بود مسیرهای موثری برای اهداف مورد نظرشان خلق کنند، اشاره دارد.
ولز٦ (٢٠٠٥) نشان داده است که افسردگی با امید پایین همبستگی دارد و آموزش امید منجر به کاهش افسردگی در افراد میشود و بعد از آن اضطراب ، تحصیلات کم و جنسیت 1 chang 2 Cooper 3 Hankins 4 Chon 5 Tschudy 6 Wells پیش بینی کننده های امید پایین هستند.
بررسی تأثیر آموزش امید اسنایدر بر سبک های اسناد دانشجویان در موقعیت های مثبت اسناد مقدار F سطح معنی داری مجذور اتا درونی ١٤/٠٢ 0/001 0/24 بیرونی ١/٤٨٢ 0/23 0/03 پایدار ١٦/٩١ 0/000 0/27 ناپایدار ٢/١٥٧ 0/149 0/05 کلی ١٢/٤٦ 0/001 0/22 اختصاصی ١/٣٨٢ 0/246 0/03 نتایج تحلیل کواریانس نشان داد تفاوت میانگین نمرات اسناد درونی، پایدار و کلی در گروه کنترل و آزمایش معنیدار بوده است .