خلاصة:
با بهره گیری از نظریه تحلیل گفتمان فرکلاف ، سعی شده اندیشه و نظام اندیـشگانی فرح انطون ، مورد بازشناسی قرار گیرد. مدعای پژوهش بر این قـرار اسـت : مـتن کتاب ابن رشد و فلسفه ی او، تحت تاثیر اندیشه ی مولف آن فرح انطون قـرار دارد. این متن بازتاب دهنده ی ایدئولوژی یک روشنفکر سکولار اسـت کـه تـلاش دارد برای ترویج اندیشه ی غربی در جهان اسلام ، فیلسوفی با اندیشه هـای نـو و مـورد تایید تمدن جدید غرب را به عنوان شاهد مثال ، به جامعه خویش معرفی کنـد. از سویی بافت زمینه ای موجود نیز بر متن تاثیر دارد. متن تلاش دارد با هنجارهـای زمانه و سنت به عنوان یک قدرت مسلط مبارزه کند. انطون در این نگاشته تـلاش می کند بـه تولیـد اندیـشه ای بپـردازد کـه تحـت تـاثیر اندیـشه ی غـرب بـوده و بازتاب دهنده ی تفکر روشنفکری زمانه ی خویش اسـت . ایـن مـتن در حـالی کـه قدرت مسلط سنت را زیر سوال می برد، خود در حال بازتولید تفکر غربی است و هم زمان تحت تـاثیر بافـت زمینـه ای (Context) قـرار دارد کـه در آن ایـن عمـل گفتمانی تولید می شود.
This article tries to review the thought and speculative system of Farah Anton through Discourse Analysis theory of Fairclough. This research claims that the text of the book Ibn Rush and His Philosophy is under the influence of its author’s though. This text reflects the ideology of a secular intellectual which tries to promote the Western thought in world of Islam through introducing a philosopher with new thoughts which have been approved by new Western civilization. The text tries to contend with the methods of the era and tradition as a dominant power. Anton in this text tries to produce a thought that influenced by Western thought which reflects the intellectual thought of his era. This text questioned the dominant power of tradition while itself is reproducing the Western thought and at the same time is influenced by the context which this discourse act had been produced.
ملخص الجهاز:
مدعای پژوهش بر این قـرار اسـت : مـتن کتاب ابن رشد و فلسفه ی او، تحت تأثیر اندیشه ی مولف آن فرح انطون قـرار دارد.
این متن بازتاب دهنده ی ایدئولوژی یک روشنفکر سکولار اسـت کـه تـلاش دارد برای ترویج اندیشه ی غربی در جهان اسلام ، فیلسوفی با اندیشه هـای نـو و مـورد تأیید تمدن جدید غرب را به عنوان شاهد مثال ، به جامعه خویش معرفی کنـد.
٢ تحلیل گفتمان انتقادی زمانی پدید آمد کـه زبان تحت تأثیر اندیشه های فوکو و هابرماس در تولید و بازتولید جامعه و ساخت روابـط قدرت در عرصه اجتماعی اهمیت به سزایی یافت .
٢ رویکرد زبان شناسی انتقـادی ، ایـن دو هدف را دنبال می کند: نخست تلاش برای جبران بی اعتنای گسترده نسبت به اهمیـت زبـان در تولید، حفظ و پاس داشت و دگرگونه ساختن روابط اجتماعی قـدرت ؛ دوم آگـاه کـردن مردم نسبت به این که چگونه زبان در حاکم شدن برخی بر برخی دیگر نقش دارد.
هدف نهایی در تحلیل یک متن ، این است که چگونه این ساخت ، تحت تأثیر ایدئولوژیک ساخت هـای کلان اجتماعی قرار دارد و از این راه بازتولید می شود.
بدین گونه انطون ، فیلسوف مسلمانی را از قرون طلایی انتخاب می کند؛ اما این انتخـاب وجه دیگری نیز دارد و آن مکان زندگی ابن رشد است .
برای در هم شکستن انزوای اقلیت های مذهبی در کشورهای اسلامی ، در دوره عبدالحمیـد، سعی می کند از قدرت فلسفه استفاده کند از قدرتی که به زعم وی ، توان تقریب بین مذاهب را دارد و همین نظام اندیشگانی چارچوب کلی متن تولید شده را شکل می دهد.