ملخص الجهاز:
در سال ۱۹۸۱ سازمان ملل، خانواده را بهعنوان یک واحد مستقل دینی و عقیدتی به رسمیت شمرد و اولیا، حق دوباره کنترل اعتقادات و باورهای نهادین کودکان خود را به دست آوردند؛ اما این بحران هنوز دامنگیر نهادهای اجتماعی، نظامهای آموزشی و البته ادبیات کودک مانده است.
امروز در نظام آموزشی غرب، این مطلب دیگر موضوعی کاملا پذیرفته شده است که در کتابها باید موادی به کودکان ارائه شود که تضادی با آراء فلسفی و عقیدتی خانوادههای آنها نداشته باشد.
شاهکار کشیش مسیحی، جان بانیان، به نام سفر مرد زائر (The pilgrims program) که روزگاری در مدارس دستبهدست میگشت، امروز تقریبا به دلیل خشک بودن انگارههای مذهبی آن به فراموشی سپرده شده است؛ اما چه کسی میتواند انکار کند که داستان زنان کوچک چیزی جز تقلیدی نو از سفر مرد زائر نیست؟ اینجاست که میبینیم عملا جدا کردن مذهب از ادبیات کودک بیمعنا به نظر میرسد.