خلاصة:
نظام آموزش عالی، با هر تعریفی که از آن داشته باشیم ؛ بنا به ماهیت ماموریت خود، یک ساختار اداری هم هست . نحوه مواجهه آن با دستگاه سیاسی و حاکمیت میتواند سرمنشا یکسری تحولات در سازمان باشد. تعامل نظام آموزش عالی با نظام سیاسی و سطح سیاست زدگی دستگاه ، با ایجاد برخی واکنش های زنجیره ای، بر اهداف ، چشم انداز، ماموریت و کارکرد آن تاثیر میگذارد. سیاست زدگی یک پدیده پیچیده است که در غالب موارد به صورت دو قطبی بین حوزه سیاست و حوزه بوروکراسی متجلی میشود اما وجود برخی از شرایط پیچیدگی آن را افزایش میدهد و ابهام چندقطبی شدن را نشان میدهد. توزیع قدرت سیاسی مانع تحقق شایسته سالاری در نظام آموزش عالی و اهداف ماموریت آن ، برنامه های وزیر و قوانین مصوب برای توسعه آموزش عالی، میگردد. بر اساس یافته های تحقیق تیپ مدیران نظام آموزش عالی با رویکرد سیاست زدگی بنا به اظهارات مصاحبه شدگان غالبا از نوع مدیران سوداگر و منفعت طلب و منفعل در برابر مناسبات قدرت است . تعداد کمتری از مدیران در قالب تیپ مدیران تطابق گر توصیف شده است که تا حدودی نقش انتقال دانش را در سازمان رقم میزنند.
ملخص الجهاز:
"جدول ٣: مقوله بندی مدیران سوداگر به لحاظ شایستگی مقوله محوری مقوله اصلی مقوله فرعی مفاهیم وامدار بودن مدیران انفعال در برابر روابط غیررسمی وامدار اشخاص حفظ رضایت بالادستیها اعمال نفوذ انفعال آشنا پروری ترس اا ناان وابستگی حسس می بقاء به هر قیمت مراقبه و احتیاط دائمی روابط سیاسی انفال ا تسلیم در برابر خواسته های سیاسی ات زدگ ع سیسی تبعیت سیس ی انفعال در برابر حلقه قدرت تات ا اولویت دادن به مطالبات گروه های سیاسی رجیح سیسی ترجیح منافع سیاسی و حزبی ترجیح منافع دوستی ترجیح منافع فردی سوءاستفاده منفعت طلبی فرصت طلبی سوءاستفاده تلقی از موقعیت به عنوان وسیله ارتقاء استفاده از موقعیت برای اخذ کلاس استفاده از موقعیت برای نوشتن و چاپ مقاله ادله گی معامله گری مب ر دلالی عدآشنا ا عدم اتکاء به تخصص م یی ب ال دت عدم تسلط حرفه ای صو میری ناکارآمدی ضف دت بیعلاقه بودن به مأموریت سازمان ع میریی ان دن تد وفاداری به غیر سازمان پیی بو عه سازمان فاقد تعهد سازمانی ی اولویت نداشتن مأموریت سازمان حاشیه ای بودن مأموریت سازمان نظم مانع فعالیت های شخصی نظگزی نظم گریزی م ری حضور نامنظم در محل کار فعالیت های حاشیه ای شفافت گزی مخالف شفافیت سازمانی یری سوءاستفاده در فقدان شفافیت جدول ٤: مقوله بندی مدیران تطابق گر به لحاظ شایستگی مقوله محوری مقوله اصلی مقوله فرعی مفاهیم منطبق کردن خود با ساختارها سازگاری انطباق با تحولات رفتار دوگانه میانه روی پرهیز از مجادله مانه وی/ احتیاط پذیرش ناهنجاریها یرمحافظه کاری انفعال به خاطر بقاء بیشتر عدم ریسک انه ی نقش حلقه واسط میرو وساطت کننده لقه اط انتقال انتقال دانش ح وس دانش ایجاد پیوند حافظه سازمان فاظت ازأ ت فرصت جویی برای اجرای برنامه ها (مدیران میانه رو) ح مموری سازمان رفتار حمایتی از نیروی انسانی شایستگی خسارت کمتر احیاء وظایف سازمانی ایفای نقش مدییت توانمندی در مدیریت ری نقش مثبت کم تعداد بودن مدیران شایسته ناکامی برد پایین ناکارآمد شدن تحت تأثیر فرایندهای سیاسی بیاثر بودن شایستگی در برابر مناسبات موجود انزوا گزینی محرومیت سازمان از مدیران شایسته ثبات نسبی دت زان دییت مدیریت طولانی تر مدیریتی مممر استمرار در جایگاه مدیریتی (مدیران میانه رو) کدگذاری ارائه شــده در جداول بالا در قالب جدول ذیل جمع بندی شــده اســت ."