خلاصة:
مدیران آموزشی ، در کیفیت اجرای برنامه های آموزشی و پیشبرد اهـداف تعلـیم و تربیـت لازم است از ویژگی ها و شایستگی های متناسب با این مسئولیت خطیر برخوردار باشند؛ زیرا یک نظام آموزشی بدون بهره مندی از مدیران شایسته ، دلسوز، متقی ، مخلص ، مدبر و بـا تجربـه ، نایـل بـه اهداف خود نمی گرددد . بنابراین استفاده از چارچوب کلی و نظام مند و اجرای طرح های مناسب در زمینه جذب ، تربیت و نگهداری مدیران از ضروری ترین اقدامات در جهت اصلاح مدیریت آموزش و پرورش و حرکت به سوی اعمال اصل شایسته سالاری در مـدیریت آموزشـی اسـت . پـژوهش حاضر در صدد است با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و به کارگیری روش تحلیل متن به شیوه قیاسی - استقرایی ، با در نظر گرفتن مفهوم شایستگی و فراینـد شایسـته سـالاری ، بـه بررسـی صلاحیت های شخصی مدیران آموزشی از دیدگاه امام علی در نهج البلاغه بپردازد. یافته هـای تحقیق بیانگر آن است که در رویکرد شایسته گزینی ، ویژگی های قدرت تسلط بر خویشتن هنگـام برانگیختگی ، قاطعیت ، رازداری و عیب پوشانی ، رفق و مدارا و وفای بـه عهـد و پیمـان ، از جملـه صلاحیت های شخصی مدیران آموزشی در نهج البلاغه است که از نظر متخصصـان علـوم دینـی و دانش مدیریت بیشترین اهمیت را دارا می باشند.
ملخص الجهاز:
صلاحیت های شخصی مدیران آموزشی در رویکرد 1 شایسته گزینی با نگرشی بر نهج البلاغه 2 زهره موسی زاده مریم عدلی 1 چکیده مدیران آموزشی ، در کیفیت اجرای برنامه های آموزشی و پیشبرد اهـداف تعلـیم و تربیـت لازم است از ویژگی ها و شایستگی های متناسب با این مسئولیت خطیر برخوردار باشند؛ زیرا یک نظام آموزشی بدون بهره مندی از مدیران شایسته ، دلسوز، متقی ، مخلص ، مدبر و بـا تجربـه ، نایـل بـه اهداف خود نمی گرددد .
یافته هـای تحقیق بیانگر آن است که در رویکرد شایسته گزینی ، ویژگی های قدرت تسلط بر خویشتن هنگـام برانگیختگی ، قاطعیت ، رازداری و عیب پوشانی ، رفق و مدارا و وفای بـه عهـد و پیمـان ، از جملـه صلاحیت های شخصی مدیران آموزشی در نهج البلاغه است که از نظر متخصصـان علـوم دینـی و دانش مدیریت بیشترین اهمیت را دارا می باشند.
روش نمونه گیـری در ایـن پژوهش هدفمند است ؛ به این ترتیب که بر اساس اهداف تحقیق ، به تعیین خطبه ها و نامه هـایی کـه جنبه مدیریتی دارند و حضرت علی مدیران و مسؤولان و حکمرانـان منـاطق مختلـف را بـه دارا بودن چنین ویژگی هایی سفارش کرده اند، پرداخته و همچنین به منظور صحت یافته هـای بـه دسـت آمده به صورت هدفمند بـه انتخـاب ٢٠ نفـر از متخصصـان علـوم دینـی و مـدیریت اقـدام شـده و معیارهای شناسایی شده توسط آنان مورد ارزیابی قرار گرفته است .