خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان در رشد معنوی دانش آموزان انجام شده است . روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه گواه است . جامعه آماری پژوهش ، دانش آموزان دختر ردة سنی دوازده تا چهارده سال شهر اصفهان است که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای، از میان دو مرکز به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس از هریک از این مراکز، پانزده دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب ، و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. هر دو گروه پرسش نامه سنجش معنویت هال و ادواردز (١٩٩٦) را تکمیل کردند (آلفا کرونباخ ٠/٨٩) و سپس این برنامه به گروه آزمایش به مدت پانزده جلسه یک ساعته ، آموزش داده شد. در پایان دوره ، هر دو گروه مجدد پرسش نامه مذکور را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از میانگین ، انحراف معیار، تحلیل کواریانس چندمتغیره بهره گرفته شد. یافته ها به طور کلی نشان داد برنامه آموزش فلسفه به کودکان در رشد معنوی فراگیران اثرگذار است . به طوریکه اجرای این برنامه به رشد آگاهی از وجود خداوند، کاهش ناامیدی، بزرگ نمایی و بیثباتی در رابطه با خدا منجر میشود؛ اما در دو مولفه پذیرش واقعی و توان مدیریتی، برنامه فوق بر گروه آزمایش موثر واقع نشد. بنابراین ، با اینکه برنامه نام برده در برخی ابعاد رشد معنوی معنادار نبود، به طور کلی و با درنظر گرفتن تمام جوانب میتوان نتیجه گرفت که با اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان میتوان رشد معنوی دانش آموزان را ارتقا داد.
ملخص الجهاز:
در برنامۀ آموزش تفکر فلسفی به کودکان ، بر مهارت های پیچیدة شناختی و مستعدسازی کودکان تأکید شده است ؛ بنابراین ، این پژوهش به دنبال بررسی اجرای برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان است تا به این پرسش ها پاسخ دهد: آیا برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان به افزایش رشد معنوی دانش آموزان دختر ردة سنی دوازده تا چهارده سال شهر اصفهان منجر میشود؟ آیا برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان در مؤلفه های رشد معنویت (آگاهی ١، پذیرش واقعی ٢، ناامیدی ، 3 بیثباتی ٤، بزرگ نمایی ٥ و مدیریت برداشت )٦ دانش آموزان دختر ردة سنی دوازده تا چهارده سال شهر اصفهان در مرحلۀ پس آزمون و پیگیری تأثیر دارد؟ در ادامه ، به تحقیقات و خلاصه ای از نتایجی که در این زمینه در داخل و خارج کشور انجام شده است ، پرداخته میشود: مرعشی و همکاران (١٣٨٧) در پژوهش دربارة دانش آموزان پایۀ پنجم ابتدایی نشان دادند که مشارکت کودکان در برنامۀ «فبک »٧ در رشد قضاوت اخلاقی آنان تأثیر داشته است .
در این پژوهش به بررسی تأثیر اجرای برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان و تأثیر آن در رشد معنوی دانش آموزان دختر ردة سنی دوازده تا چهارده سال شهر اصفهان پرداخته شده است ؛ زیرا فیشر (١٣٨٥، ص ٥٠) در کتاب آموزش و تفکر این برنامه را برای ردة سنی سه تا بالای شانزده سال مناسب میدانست .
- فرضیۀ دوم پژوهش : برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان در مؤلفه های رشد معنویت دانش آموزان دختر ردة سنی دوازده تا چهارده سال شهر اصفهان در مرحلۀ پس آزمون و پیگیری تأثیر دارد.