خلاصة:
این پژوهش باهدف مقایسه اولویت بندی راهکارهای موضوعی- محتوایی و انگیزشی-ساختاری آموزش اخلاق حرفه ای حسابداری به دانش آموزان و دانشجویان رشته حسابداری از دیدگاه دبیران هنرستان و استادان دانشگاه در هنرستانهای فنی و حرفه ای ودانشگاه ها با استفاده از تحلیل عاملی انجامشد.جامعه آماری شامل 2 گروه دبیران رشته حسابداری هنرستان های فنی و حرفه ای و اساتید رشته حسابداری که در دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری تدریس می کنند، است.ابزار مورداستفاده در تحلیلعاملتاییدی نرم افزار LISREL است. بر اساس نتایج مشخص شده، در زمینه راهکارهای محتوایی- موضوعی مفاهیم صداقت و ارزش های اخلاقی اجتماعی و اصول اخلاق اسلامی دارای بالاترین اولویت هستند و اصول حرفه ای اخلاق متناسب بافرهنگ هر کشور و رابطه اخلاق میان کارکنان در اولویت های بعدی قرار دارند. در خصوص راهکارهای انگیزشی-ساختاری مقایسه دو گروه نشان می دهد که بالاترین اولویت ازنظر دبیران هنرستان و اساتید دانشگاه آموزش اصول اخلاق حرفه ای به صورت یک درس مستقل و گنجاندن اصول اخلاقی در سرفصل دروس دیگر است.
This study aimed to compare the priority thematic strategies - and motivational content - structured professional ethics for accountants and accounting students from the perspective of teachers، school students and university teachers in vocational schools and universities using factor analysis was conducted . The population consisted of two teachers of technical institutes and professional accounting and accounting professors who teach at the University of Chaharmahal and Bakhtiari Province، is. LISREL software is a tool used in confirmatory factor analysis. The results show that، in terms of content solutions - an issue of integrity and ethical values and social concepts and principles of Islamic ethics and principles of professional ethics has the highest priority are tailored to each country's culture and ethics relationship between employees are the next priorities. The motivational strategies - structural comparison of the two groups shows that the highest priority in terms of school teachers and university professors teaching professional ethics as an independent subject and the other is the inclusion of ethics in the training courses.
ملخص الجهاز:
com محمود بخشینژاد<FootNote No="21" Text="- عضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، ایران چکیده این پژوهش باهدف مقایسه اولویت بندی راهکارهای موضوعی- محتوایی و انگیزشی-ساختاری آموزش اخلاق حرفه ای حسابداری به دانش آموزان و دانشجویان رشته حسابداری از دیدگاه دبیران هنرستان و استادان دانشگاه در هنرستانهای فنی و حرفه ای ودانشگاه ها با استفاده از تحلیل عاملی انجام شد.
سئوال چهارم: از دیدگاه اعضای هیئتعلمی رشته حسابداری دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری، اولویت بندی راهکارهای «انگیزشی-ساختاری» برای آموزش اصول اخلاق حرفهای حسابداری چگونه است؟ در جدول (4-40) مقادیر معناداری و میزان بارهای عاملی و اولویت هر یک از گویه های پرسشنامه آمده است: با توجه به جدول بالا مشاهده میشود که بیشترین اولویت در راهکارهای انگیزشی ساختاری را شاخص سمینارها و همایشها و مقالات و دعوت از سخنرانان و استفاده از فیلم و کمترین میزان اولویت را شاخص پروژهها و کارآموزی پیش از ورود به بازار کار داشته است.
نتایج حاصل از سئوالات سوم و چهارم در این سئوال که مربوط به راهکارهای انگیزشی- ساختاری است، پنج مؤلفه اصلی وجود دارند که عبارتاند از: 1- آموزش اخلاق حرفهای بهصورت یک درس مستقل 2- گنجاندن اصول اخلاقی در سرفصل دروس دیگر 3- بحثهای گروهی همراه مطالعات موردی واقعی در کلاس درس 4- سمینارها و همایشها و مقالات و دعوت از سخنرانان و استفاده از فیلم 5- پروژه و کارآموزی پیش از ورود به بازار کار.