خلاصة:
هدف از این پژوهش. تعیین اثر خودگفتاری آموزشی بر اجرای مهارت ساده و پیچیده و
همچنین بررسی اثر آن بر برخی عوامل روانی مانند؟ تم رکز, اعتماد, احساس قوی بودن و
آرامش بوده است. در این پژوّهش از تعداد ۴۲ نفر دانشجوی تربیت بدنی در دامنه سنی ۲۰ تا
۵ سال که واحد بسکتبال ۱و۲ را گذراندهانن استفاده شند.نمونة حاضر به شکل تصادفی
ساده در دو گروه مساوی تجربی و گواه تقسیم شدند و پس از ۱۵ دقیقه گرم کردن عمومی
بدن و تمرین تکالیف ابتدا یک پیش آزمون بدون مداخلة خودگفتاری. سپس یک پس آزمون
با مداخلة خودگفتاری از آنها بهعمل آمد. در پابان کار به گروه تجربی پرسشنامهای مبنی بر
ارزیابی استفاده از عبارت خودگفتاری داده شد. در این پژوهش, برای طبقه بندی دادهها به
لحاظ میانگین وانحراف معیارء از آمار توصیفی و برای تعیین اختلاف درون گروهی و برون
گروهی به ترتیب از آزمونهای تی همبسته و تی مستقل از نرم افزار Spss با نسخه ۱۱/۵ در
سطح معنیداری آلفای ۰/۰۵ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد خودگفتاری آموزشی بر
بهبود اجرای تکالیف بوده و اثر آن بر مهارت پیچیده بیشتر بوده است. همچنین نتایج
نشان داد که آزمودنیها از خودگفتاری آموزشی به عنوان راهبردی موّثر برای افزایش تمرکز,
اعتماد. احساس قوی بودن و آرامش استفاده کردهاند.
The aim of this study was to determine the effect of instructional self-talk on
performing simple and complex motor skills and its effect on psychological
factors such as concentration, confidence, stronger, relaxation of athletes. In
this study 42 physical education students (20-25 years old)were selected that
all of them had passed Basketball Courses (I and II )the sample was
randomly divided in two experimental and control groups, after completed a
15 minute warm-up a pre test without self-talk , then post test with self-talk
were done. After that experimental group answered to a questionnaire
related to some psychological factors. Statistical analysis was performed
using independent t-test, paired samples t- test by SPSS 11/5 in the level of
0<0.05. The results showed that instructional self-talk strategy significantly
improved performance and its effects were greater in complex skills than
simple ones.According to subjects’ responses, they used it as an effective
strategy to enhance concentration, confidence, strength and relaxation.