ملخص الجهاز:
"ریکور دراین بخش دیالکتیکی میان روانکاوی به عنوان تفسیر ناخودآگاه و به خصوص تمناهای آدمی و امید رستاخیز شناختی همه ادیان در جهت پیجویی آینده برقرار کرد و یادآور شد که این نوید فراسوی دیروز و امروز سیر میکند و لذا راه را بر آینده هموار میسازد.
روانکاوی را باید یک رشته تخصصی تلقی نمود و ریکور چون از اینگونه تحصیلات و کارآموزی و تخصص محروم است،لذا نگارش در مورد اندیشههای فروید کار او نیست و لذا او پا را از گلیم خویش یعنی فلسفه و الهیات فراتر نهاده است.
افزون بر این هدف پژوهشهای فروید صرفا به تمنیات آدمی و یا مظاهر ناخودآگاه آنها محدود نبوده، بلکه او میکوشید میل و تمنا را در مناسبت تعارضآمیز با جهان فرهنگ،والدین،مراجعاجتماعی، اخلاقی،فرامین و ممنوعیتها،آثار هنری هدفها و بتهای اجتماعی مدنظر قرار میدهد، لذا به گفته ریکور هدف اصلی روانکاوی فروید عبارت است از مجموعه تجربیات انسانها که دغدغه اصلی تفکر فلسفی را تشکیل میدهد.
مدعای اصلی او این بود که میتوان تصور کرد که کسی کتابی بااین تفصیل بنویسد و نظریه زبان را محور تفسیر خود قرار داده بدون اینکه نام ژاک لکان مبدع این رهیافت را بر زبان بیاورد.
او برخلاف رهیافتهای پدیدارشناسانه که همواره از پیبررسی محتوای شعور تاملات خود را آغاز میکند،تلاش نمود تا این نکته رابه اثبات رساند که به جای اولویت بخشیدن به شعور و آگاهی باید در گسترهای دیگر به جستوجو پرداخت و لذا یادآور شد که ناخودآگاه فروید عرصهای است که مورد غفلت قرار گرفته است."