خلاصة:
کاهش صمیمیت و گسست عاطفی یکی از چالشهای خانوادۀ معاصر است که افراد و گروههای مختلف به شیوههای گوناگونی آن را درک و تفسیر میکنند. هدف این پژوهش، کشف زمینهها و نحوۀ مواجهه با طلاق عاطفی از طریق ادراک و معنای ذهنی زنانی است که درگیر این فرایند شدهاند. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریۀ زمینهای میان زنان شهر یزد انجام شد. در نمونۀ پژوهش 33 نفر از زنان درگیر طلاق عاطفی مشارکت داشتند که از نظر سن، تحصیلات، تعداد سالهای زندگی مشترک و فاصلۀ سنی با همسر، متفاوت بودند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری هدفمند و برای گردآوری دادهها از مصاحبۀ نیمهساختیافته استفاده شد. دادهها با شیوۀ کدگذاری نظری تجزیهوتحلیل شد. براساس یافتهها، زنان مشارکتکننده، طلاق عاطفی را بهصورت خلأ ارتباطیـ حمایتی ادراک میکنند. بخشی از فرایند شکلگیری طلاق عاطفی به بستر نابسامان خانوادۀ قبل از ازدواج بازمیگردد. پس از ازدواج نیز عواملی همچون ضعف تعهد همسری، خشونت و رسانۀ مخاطرهآمیز در شکلگیری و تداوم فرایند طلاق عاطفی نقش دارند. نحوۀ واکنش و مدیریت زنان در مواجهه با طلاق عاطفی به صورتهای کنش اصلاحی، پنهانسازیو تلافیجویانه بروز مییابد. در پایان، حمایت محوری بهمنزلۀ راهکار کاهش طلاق عاطفی مطرح شد.
ملخص الجهاز:
مشخصات مشارکت کنندگان در پژوهش سن در هنگام وضعیت اختلاف سنی با تعداد ردیف نام سن تحصیلات ازدواج اشتغال همسر فرزند 1 زهرا ٢٣ فوق دیپلم ١٩ خانه دار 2 1 2 زهرا ٢٧ دیپلم ١٨ فروشنده 3 3 3 ویدا 25 ارشد ٢٣ خانه دار 5 0 4 زیور 22 سیکل ١٧ خانه دار 0 2 5 مهسا ٢٤ سیکل ٢٢ خانه دار 4 1 6 پروانه ٣٤ ابتدایی ٢٨ خانه دار 5 2 7 مینا 28 سیکل ٢٤ خانه دار 14 1 8 میترا ٢٩ کارشناسی ٢٣ معلم 0 2 9 فاطمه ٤٥ بی سواد ٣٧ خانه دار 7 2 10 فرشته ٣٨ سیکل ٢٠ خانه دار 8 4 11 مهناز ٥٥ دیپلم ١٨ خانه دار 3 5 12 لیلا 37 دیپلم ٢٥ خانه دار 5 3 13 مریم ٣٦ دیپلم ٣٢ خانه دار 9 1 14 فاطمه ٣٧ دیپلم ١٩ خانه دار 6 4 ١٥ محبوبه ٣٥ کارشناسی ٢٩ مهندس 4 1 16 یلدا ٣٣ کارشناسی ١٩ معلم 5 3 17 مرضیه ٢٤ فوق دیپلم ١٨ خانه دار 6 2 18 افسانه ٣٦ کارشناسی ٢٥ خانه دار 1 3 19 فائزه ٣٩ دیپلم ١٧ فروشنده 5 4 20 لیلی ٢٧ ارشد ٢٤ فروشنده 2 0 21 پروین ٣٢ فوق دیپلم ٢٢ خانه دار 6 3 22 شیدا ٢٠ ابتدایی ١٦ فروشنده 8 1 23 ریحانه ٣١ کارشناسی ٢٦ پرستار 4 1 24 مهدیه ١٩ سیکل ١٧ طراح پارچه 7 0 25 سحر ١٨ دیپلم ١٤ فروشنده 5 2 26 سمیرا ٢٠ سیکل ١٧ خانه دار 3 1 27 ناهید ٣٦ کارشناسی ٢٣ کارمند 4 3 28 نرگس ٢٥ دیپلم ١٨ نظافتچی 10 2 29 منیره ٢٧ کارشناسی ٢٢ منشی 7 1 30 سمانه ٣٠ سیکل ١٩ خانه دار 5 3 31 مائده ٣٠ کارشناسی ٢٤ کارمند 8 1 32 فریبا ٤٣ دیپلم ١٨ فروشنده 6 4 33 سعیده ٣٩ کارشناسی ٢٣ کارمند 3 3 با واردکردن داده ها به فرایند کدگذاری ، مفاهیمی به دست آمـد کـه از طریـق آن هـا فهـم و تفسیر زنان از طلاق عاطفی ، زمینه ها، استراتژی های مواجهة مشارکت کنندگان بـا ایـن پدیـده ، پیامدها و همچنین حمایت محوری به منزلة نوعی راهکار از طریق تجزیه وتحلیل داده هـا آشـکار شد.