خلاصة:
مصرف مسئولانه و پايدار يكي از جنبههاي مهم توسعهي پايدار محسوب مي شود كه به دستيابي رشد اقتصادي بلند مدتِ سازگار با نيازهاي محيطزيستي و اجتماعي بستگي دارد. در واقع تعاريف اخير از پايداري در قالب اصول سهگانهي (محيط زيست، اجتماع و اقتصاد)، نشان از تنيدگي عوامل اقتصادي، اجتماعي و محيطزيستي دارد. در اين بين، يكي از تعيين كننده هاي بلافصل مصرف مسئولانه و پايدار سواد محيطزيستي افراد مي تواند در نظر گرفته شود. مطالعهي حاضر با هدف بررسي رابطه بين سواد محيطزيستي و مصرف مسئولانه و پايدار انجام يافته است. جامعه آماري پژوهش حاضر شهروندان 64-15 ساله اروميه و نمونهي آماري آن 516 نفر ميباشند كه با استفاده از روش پيمايش و نمونهگيري خوشهاي، مورد بررسي قرار گرفتهاند. نتايج نشان ميدهد كه بين متغيرهاي سواد محيطزيستي و ابعاد آن با مصرف مسئولانه، رابطهي مثبت و معنيداري وجود دارد. همچنين، نتايج رگرسيون چندگانه نشان ميدهد 26 درصد از واريانس مصرف مسئولانه و پايدار توسط نگرش محيطزيستي و رفتار محيطزيستي (از ابعاد سواد محيطزيستي) تبيين شده است.
Responsible-sustainable consumption is one of the
important aspects of sustainable development which
depends on achieving long-term economic growth
consistent with environmental and social needs. In fact,
recent definitions of sustainability on the basis of the
“triple bottom line” concept )environment, society and
economic), represents the interrelation of economic, social
and environmental factors. Environmental literacy can be
considered as one of the immediate determinants of
responsible-sustainable consumption. Present study aims
to investigate the relationship between Environmental
literacy and responsible-sustainable consumption. The
population of this study is 15-64 year-old citizens of
Urmia and the statistic sample is 516 persons, examined
using the survey method and cluster sampling. The results
show that there is a significant positive relationship
between Environmental literacy and its aspects with
responsible- sustainable consumption. Also, multiple
regression results show that 26% of the variance in
responsible-sustainable consumption are determined by
environmental attitudes and behaviors (the aspects of
Environmental literacy).