خلاصة:
هدف از اين پژوهش بررسي نگرش مردم نسبت به توسعه ي گردشگري شهري در مناطق 7 و 10 تبريز و مقايسه ي نگرش مردم مناطق مورد مطالعه نسبت به مشاركت و توسعه ي گردشگري به منظور شناسايي هرگونه شباهت ها و تفاوت ها مي باشد. اين مقاله از نوع توصيفي– تحليلي بوده و جمع آوري داده ها از طريق مشاهده ميداني، توزيع پرسشنامه به صورت تصادفي ساده و مطالعات كتابخانه اي انجام گرفته است. در تجزيه و تحليل داده ها از تحليل عاملي و آزمون هاي ضريب همبستگي همچون كندال، گاما و دي سامرز در نرم افزار اس.پي.اس.اس نسخه 19 و آلفاي كرونباخ به منظور پايايي داده ها استفاده شده، كه مقدار آن 806/0 برآورد شده است. نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه نگرش مردم در دو منطقه مورد مطالعه نسبت به مشاركت و توسعه ي گردشگري از نظر اقتصادي مثبت بوده و تنها تفاوت دو منطقه اين است كه افرادي كه در منطقه 7 مورد مطالعه قرار گرفته اند، داراي نگرش مثبت تري نسبت به شرايط بعد از توسعه ي گردشگري مي باشند. ولي افراد مورد مطالعه در هر دو منطقه نسبت به شرايط اجتماعي و محيطي شرايط بعد از توسعه ي گردشگري اميدوار نبوده و به ديده ترديد مي نگرند.
ملخص الجهاز:
"نتایج بیانگر آن است که اولا عامل " آنچه در شهر من اتفاق میافتد برای من مهم است " به عنوان مهمترین عامل میباشد و ثانیا نگرش افراد در دو منطقه ٧ و ١٠ نسبت به محل زندگی خود، یکسان است و افراد فارغ از اینکه در کدام منطقه و در چه سطح اقتصادی قرار دارند تفاوتی بین نگرش و احساس تعلق آنها نسبت به محل زندگی شان وجود ندارد (جدول ٢).
جدول ٣- نگرش نسبت به مشارکت در گردشگری عامل دوم منطقه ٧ بار عاملی میانگین منطقه ١٠ بار عاملی میانگین من علاقمند به توسعه فعالیت های گردشگری میباشم ٠/٥٤٠ ٣/٩٨ ٠/٥٧٤ ٣/٨٨ من میخواهم در فرایند تصمیم گیری گردشگری محلی مشارکت کنم ٠/٨٥٩ ٣/٢٥ ٠/٨٧٢ ٣/٣١ مایل به همکاری با نهادهای مرتبط با گردشگری هستم ٠/٨١٦ ٣/٣٨ ٠/٧٩٨ ٣/٣٣ 1 - Normalized Varimax Rotation به منظور پاسخ به این سوال که " آیا بین مدت اقامت افراد در هر یک از مناطق مورد مطالعه و مشارکت آنها در امر گردشگری رابطه معناداری وجود دارد یا نه ؟" از ضریب همبستگی کندال ١ استفاده شده است .
1 - Kendall Correlation Coefficient جدول ٥- شرایط قبل از توسعه گردشگری (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٦) شرایط بعد از توسعه گردشگری (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج به دست آمده از عوامل سوم و چهارم که در جدول های ٥ و ٦ ارائه شده است ، مشاهده میشود که نگرش افراد در دو منطقه ٧ و ١٠ نسبت به شرایط قبل و بعد از توسعه گردشگری در پاره ای از موارد یکسان نیست و افرادی که در منطقه ٧ مورد مطالعه قرار گرفته اند دارای نگرش مثبت تری نسبت به شرایط بعد از توسعه گردشگری میباشند."