خلاصة:
زمینه: فضای اخلاقی جزو مهمی از فضا یا فرهنگ سازمانی است که هم کارکنان سازمان و هم بازده کاری آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ فضای اخلاقی سازمان با اخلاق آموزشی با نقش میانجیگری توسعه حرفهای انجام شده است.روش: روش تحقیق، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه میباشد. 245 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه فضای اخلاقی، اخلاق آموزشی و توسعه حرفهای استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها در سطح استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین میزان و قدرت توان تأثیر فضای اخلاقی و توسعه حرفهای بر اخلاق آموزشی از مدل یابی معادلات ساختاری بر اساس نرم افزار آماری LISREL استفاده شد.یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که: بین فضای اخلاقی با اخلاق آموزشی (63/0) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. رابطه این متغیر با توسعه حرفهای نیز (82/0) مثبت و معنیدار میباشد. رابطه بین توسعه حرفهای با اخلاق آموزشی (08/0-) معنیدار نمیباشد. همچنین رابطه بین فضای اخلاقی با اخلاق آموزشی با نقش میانجی توسعه حرفهای (06/0-) معنیدار نمیباشد.نتیجهگیری: توجه به فضای اخلاقی سازمان میتواند یکی از راهبردهای اساسی جهت رشد اخلاق آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه باشد.
ملخص الجهاز:
"در سطح توصیفی از آمارههای نظیر میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی و در سطح استنباطی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون بهره گرفته شد، همچنین برای تعیین میزان و قدرت توان تأثیر فضای اخلاقی و توسعة حرفهای بر اخلاق آموزشی از مدل یابی معادلات ساختاری بر اساس نرم افزار آماری LISREL استفاده شده است.
دراین بین با توجه بهاینکه نظامهای آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایه گذاری نیروی انسانی نقش اصلی را در تربیت و تامین نیروی انسانی کارامد و نقشی تعیین کننده در ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعة را دارند و اعضای هیأت علمیدراین فرایند که از عوامل عمده و موثر محسوب میشوند، گران ترین بخش نظام آموزش عالی را تشکیل میدهند، حالاین بحث مطرح است که اگر اعضای هیأت علمی معتقد باشند که جو جاکم بر سازمان نوع خاصی از استدلالها یا رفتارهای اخلاقی به عنوان استاندارد یا هنجارها در درون سازمان میباشد شاید تمایل به پیشرفت و ترقی در آنها دو چندان میشود، لذا مدیران و رهبران باید از انتظارات افراد سازمان آگاه باشند و باایجاد جو اخلاقی سالم و مثبت در سازمان و انسجام (صداقت و قابلیت اطمینان)، ثبات (قابلیت پیش بینی و قضاوت در موقعیتهای مختلف) به منظورایجاد وضعیتی آکنده از توسعة حرفهای و توانمندی کمک کنند.
همانطورکه ملاحظه شد فضای اخلاقی سازمان، بر توسعة حرفهای و اخلاق آموزشی اعضای هیأت علمیتأثیر قابل ملاحظهای دارد، بنابراین، بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان اظهار داشت که دانشگاهها بهطور خاص و سایر سازمانها به طور عام بایستی تقویت فضای اخلاقی مثبت را به عنوان امری مهم در سرلوحة برنامههای خود قرار دهند تا بتوانند توانمندی را در بین اساتید و کارکنان ایجاد نمایند ملاحظههای اخلاقی موضوعات اخلاقی همچون؛ سرقت ادبی، رضایت آگاهانه؛ انتشار چندگانه و ..."