خلاصة:
در عصر حاضر، فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی که موجب کمرنگ شدن مرزهای مکانی و زمانی شدهاند، موجد گسترش ارزشهای فردی در میان فرهنگهایی است که امکان ارائه بیشتر این ارزشها را در جهان دارند. شبکههای اجتماعی مجازی همچون فیسبوک از مهمترین ابزارهای ترویج این قبیل ارزشهای فرهنگی در گستره جوامع هستند. در نوشتار حاضر تاثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر مدگرایی دختران و زنان شهر تبریز مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه محققساخته در بین زنان 15 تا 45 سال شهر تبریز در سال 1393 با تکیه بر نظریههای ساختیابی گیدنز، کاشت و استفاده و رضایتمندی انجام شده است. روش نمونهگیری، نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. یافتههای پژوهش حاکی از آن هستند که بین مدت زمان عضویت کاربران در فیسبوک، میزان استفاده از فیسبوک، استفاده هدفمند از فیسبوک، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران در فیسبوک و مدگرایی رابطه معنادار مثبتی وجود دارد و این شبکه اجتماعی در گرایش به مدگرایی در میان زنان و دختران نقش چشمگیری ایفا میکند.
In the presentage, modern information and communication technologies which have resulted in fading spatial and temporal borders, have caused the expansion of personal values among cultures which have the possibility of presenting more of these values in the world. Virtual social networks such as Facebook are among the most important instruments of promoting such cultural values in societies. In the present study the effect of Facebook Social Network on the fashionism of girls and women of the city of Tabriz is studied. The study was conducted using a survey research with the instrument of a researcher-made questionnaire distributed among 15 to45yearold women in Tabriz in 2014 with relying on the Structuration Theory of Giddens, Cultivation Theory, and Satisfaction Theory. The sampling method was the stratified sampling. Findings of the present study indicates that, there is a significant and positive correlation between the duration of membership of users in Facebook, the degree of using Facebook, purposive use of Facebook, the degree of participation and activity of users in Facebook and fashionism, and also, this social network plays a significant role in the tendency to fashionism among women and girls.
ملخص الجهاز:
"یافتههای پژوهش حاکی از آن هستند که بین مدت زمان عضویت کاربران در فیسبوک، میزان استفاده از فیسبوک، استفاده هدفمند از فیسبوک، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران در فیسبوک و مدگرایی رابطه معنادار مثبتی وجود دارد و این شبکه اجتماعی در گرایش به مدگرایی در میان زنان و دختران نقش چشمگیری ایفا میکند.
به همین خاطر، پژوهش حاضر درصدد تبیین این مسئله است که آیا زنان تبریزی با حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیسبوک تحت تاثیر صفحات مربوط به مد و زیبایی آن قرار گرفته و از آن الگو میگیرند؟ پیشینه پژوهش ماریالمجلد 1 (2008) از طریق تحلیل محتوای یک گروه ساخته شده درشبکه اجتماعی مایاسپیس 2 توسط دانشآموزان دختر دبیرستان منطقه میدوسترن، نشان داد که عضویت و حضور در مایاسپیس چگونه سبب تغییر سبک زندگی اعضای شبکههای اجتماعی اینترنتی میشود.
به همین خاطر، در پژوهش حاضر، برای بررسی رابطه مدت زمان عضویت و میزان استفاده ازنظریه کاشت گربنر 1 ، برای مطالعه انگیزه و هدفکاربران شبکههای اجتماعی از Gerbner نظریه کاشت یکی از اشکال اثر رسانهها در سطح شناختی بوده و مربوط به این موضوع است که قرار گرفتن در معرض رسانهها، تا چه حد میتواند به باورها و تلقی عموم از واقعیت خارجی، شکل دهد؟ نظریه کاشت با اشاعه برای ارائه الگویی از تحلیل، تبیین شده است؛ تا نشان دهنده تاثیر بلندمدت رسانههایی باشد، که اساسا در سطح برداشت اجتماعی، عمل میکنند(احمدزادهکرمانی، 1390: 336).
یافتههای پژوهش حاکی از آن هستند که بین مدت زمان عضویت کاربران در فیسبوک، میزان استفاده، استفاده هدفمند، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران در فیسبوک و مدگرایی رابطه معنادار مثبتی وجود دارد و این شبکه اجتماعی در گرایش به مدگرایی در میان زنان و دختران نقش چشمگیری ایفا میکند."