خلاصة:
اینترنت از جمله وسایل ارتباطی جدیدي است،که طی دو دهه مورد امعان نظر تعداد قابل توجه اي از جوانان قرارگرفته است .اینترنت به عنوان یک ابررسانه براي تمامی قشرها ،طبقات ،گروهها،براي تمامی تحصیل کرده ها و غیر تحصیل کرده ها،براي زنان و مردان داراي برنامه و اطلاعات می باشد؛ هر فردي و شخصی یا گروه و طبقه اي به فراخور توانایی،ضرورت و نیاز خود از آن بهره برداري می کند. - هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر اینترنت بر هویت اجتماهی دانش آموزان دبیرستانهاي شهر اراك در سال تحصیلی 88
87 می باشد . نمونه مورد مطالعه تحقیق تعداد 380 نفر از دانش آموزان شهراراك می باشند بر اساس فرمول کوکران انتخاب شده اند روش تحقیق روش پیمایشی است وتکنیک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ادبیات تحقیق و چهار چوب نظري نسبت به جمع آوري داده ها اقدام نموده است. یافته ها تحقیق نشان داد: 380 نفر شامل 160 پسر و 220 دختر به پرسشنامه توزیع شده پاسخ داده اند.
نتایج تحقیق نشان داد: تاثیر اینترنت را بر آموزش (افزایش باورها ،انتخاب نوع ومدل لباس و سر وصورت ،شیوهاي بهتر زندگی کردن )موثر دانسته اند و بر عکس تاثیر اینترنت را بر روي روابط خانوادگی ( اعتیاد اینترنتی ،کاهش توجه به والدین ،کاهش مشورتها و گفتگوها )خیلی کم موثر دانسته اند . پرسش شوندگان تاثیر اینترنت را بر عقاید مذهبی ( درنشر عقاید ،گرایش جوانان به مراسمهاي مذهبی و ارزشهاي دینی ) موثر دانسته اند . نیکویی برازش مدل نظري از طریق کاربرد تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می دهد که متغیرهاي مدت زمان استفاده کاربران از اینترنت، زبان استفاده کاربران از اینترنت مدت زمان آشنایی کاربران از اینترنت و زمینه استفاده کاربران از اینترنت رابطه و تأثیر معنی داري را با متغیر وابسته تحقیق نشان داده اند و در مجموع 24 درصد از واریانس و تغییرات هویت اجتماعی کاربران را تبیین کردند، که در این میان متغیرهاي مدت استفاده کاربران از اینترنت( 32 درصد)، و زبان استفاده کاربران از اینترنت ( 26 درصد) و مدت زمان آشنایی کاربران از اینترنت (19 درصد) و زمینه استفاده کاربران از اینترنت (18 درصد) بیشترین میزان تاثیرگذاری بر هویت اجتماعی کاربران دارند.