خلاصة:
هدف از این پژوهش، مقایسه روش چندحسی فرنالد و روش تمرین و تکرار در بهبود اختلال ویژهی یادگیری دانشآموزان دارای اختلال خواندن است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با گروه گواه و انتصاب تصادفی با پیشآزمون و پسآزمون است. نمونه شامل 39 دانشآموز (18 پسر و 21 دختر) بود که بصورت تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای اختلال ویژه یادگیری خواندن پایهی سوم ابتدایی شهر جوانرود، در سال تحصیلی86-85 انتخاب شدند. آزمودنیها بطور مساوی در سه گروه (آموزش با روش چندحسی فرنالد، تمرین و تکرار و گروه گواه) قرار گرفتند و از نظر هوشبهر، جنس، تحصیلات والدین و آموزش رسمی در مدارس عادی همتا شدند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نمرات پسآزمون در آزمون خواندن پژوهشگر ساخت، بیانگر تفاوت معنیدار میان گروهها است. نتایج تحلیل کواریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که روش آموزش چندحسی فرنالد موجب بهبود عملکرد دانش آموزان دارای اختلال خواندن نسبت به گروه تمرین و تکرار در خواندن شفاهی (001/0p و خواندن لغات خارج از متن
(0/001>p)بهتر از گروه کنترول بود.
ملخص الجهاز:
در حقيقت اختلالات ويژه يادگيري يك اصطلاح عام است كه به گروه ناهمگني 4 از اختلالات عصبي- رفتاري 5 اطلاق ميگردد كه با مشكلات خاص، پايدار و غيرقابل انتظار، در اكتساب و استفادهي كارآمد از خواندن (خوانشپريشي) 6 ، نوشتن (نوشتارپريشي) 7 يا رياضيات (حساب پريشي) 8 ، همراه است و اين در حالي است كه چنين افرادي از آموزش معمول 9 ، حواس سالم 10 ، هوش طبيعي، انگيزهي كافي و فرصتهاي فرهنگي- اجتماعي مطلوب برخوردارند (شاپيرو و گاليكو 11 ، 1993؛ شيويتز 12 و همكاران، 1998)؛ نارسايهايي كه ناشي از نقايص جسمي، عقبماندگي ذهني يا محروميتهاي محيطي، نميگردد (استاد 13 ، 1998)، نسبت به فرد دروني بوده و ناشي از بدكاري سيستم اعصاب مركزي است (دمونت، تيلور و چيكس 14 ، - perceptual infirm - mental damaged - nervous damaged - heterogeneous - neurobehavioral - dyslexia - dysgraphia - dyscalculia - conventional instruction - intact senses - Shapiro & Galico - Shaywitz - Ostad - Demonet, Taylor & Chix 2004).
مطالعهي دوقلوهاي يكتخمكي و دوتخمكي نيز بيانگر درجهي بالاي همگامي اين اختلال با ويژگيهاي ژنتيكي - Dockrell & Mc Shane - Cohen-Mimran & Sapir - central executive - Swanson & Jerman - Orton - Shovman & Ahissar - Halliday & Bishop - Wehner, Ahlfors, & Mody - Magneto Encephalo Graphy - Flowers - Rae - frontal lobe crrcuits - Galaburda, Menard, & Rosen - planum است (بيتمن و انگلس 1 ، 1992؛ لويز و تامپسون 2 ، 1992).
در اين روش به - Beichtman & Inglis - Lewis & Thompson - Grigorenko, Wood, Meyer, & Pauls - Remedial instruction - Singer - Karande, Mehta, & Kulkarni - Crockett & Kauffman - Katsafanas - Vaughn, Gersten, & Chard - Stainback - Fernald & Keller - Visual- Auditoty-Kinesthe-Tictactual کودکان داستانهاي خاصي که ويژه و مورد علاقهی آنهاست ارائه ميشود.