خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی فرایند حل مسأله خلاق (CPS)، به عنوان یک راهبرد آموزشی، بر افزایش تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. آموزش فرایند CPS (با استفاده از دوازده تکنیک خلاقیت در دو دوره تفکر خلاق و انتقادی) به عنوان متغیر مستقل و تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری به عنوان متغیرهای وابسته بودند. پژوهش حاضر یک طرح آزمایش میدانی با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای تفکر علمی لیانگ و همکاران، خلاقیت عابدی و نوآوری کولز و واندن بروک بودند. نمونهی پژوهش شامل 60 دانشجوی پسر و دختر دورهی کارشناسی، دانشگاه شهید چمران در سال تحصیلی 88-1387 بود که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. قبل از آموزش فرایند CPS از هر دو گروه آزمایش و گواه پیش آزمونهای تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری گرفته شد. سپس، به گروه آزمایش فرایند CPS آموزش داده شد و به گروه گواه هیچ آموزشی ارایه نشد. پس از اتمام دورهی آموزشی بلافاصله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. در نهایت، پس از 6 هفته از اتمام دورهی آموزشی دوباره از هر دو گروه آزمونهای تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری، به عنوان پیگیری، گرفته شد. نتیجهی تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش فرایند CPS باعث افزایش معنیدار تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری در دانشجویان میشود. همچنین، نتیجهی تحلیل کوواریانس چند متغیری با سنجشهای تکراری نشان داد که اثر آموزش فرایند CPS در طول زمان بر تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری دانشجویان اثر پایدار دارد.
ملخص الجهاز:
تأثیر آموزش فرآیند حل مسأله خلاق (CPS) بر تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری در دانشحویان دانشگاه شهید چمران اهواز منیجه شهنیییلاق( علیرضا حاجی یخچالی 1 2 زنده یاد جمال حقیقي 3 ناصر بهروزی 4 چکیده هدف از انجام اين پژوهش بررسی اثربخشي فرايند حل مسأله خلاق (CPS)، به عنوان يك راهبرد آموزشي، بر افزايش تفكر علمي، خلاقيت و نوآوري در دانشجويان دانشگاه شهيد چمران بود.
سؤالی که در مورد هر فعالیت آموزشی میتوان پرسید این است که دانشجویان برای حل چه نوع مسائلی تلاش کنند؟ آنها - Brophy - problem solving باید برای حل مسائل واقعی، محسوس و باز-پاسخ تلاش کنند تا باعث بسط و گسترش روحیهي پژوهشگری، خلاق و انتقادی در خودشان شوند.
پژوهش رز و لين 2 (1984) نیز نشان دادند كه آموزش خلاقیت اثر مثبتي بر تفكر خلاق (سيالي كلامي و انعطافپذيري) در دانشجویان - creative problem solving (CPS) - Rose & Lin دارد.
با توجه به مطالب فوق و همچنین فقدان یک رویکرد جامع و یکپارچه در زمینهي پرورش تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری و همچنين كمبود پژوهشهای آزمايشي در اين زمينه، اين پژوهش تأثير آموزش فرایند حل مسأله خلاق (CPS) را بر تفكر علمي، خلاقيت و نوآوري در دانشجويان دانشگاه شهید چمران مورد بررسي قرار داده است.
- Scott, Leritz, & Mumford - creative productions 1-2- بین نمرههای پس آزمون و پیگیری تفکر علمی دانشجویان تفاوتی وجود ندارد.
ب. نمونهگيري براي انجام مداخله آموزشي نمونهی این بخش از پژوهش شامل 60 دانشجو پسر و دختر دوره کارشناسی بود که با روش - Liang - Cools & Van Den Brook نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیي انتخاب شدند.