خلاصة:
ژوهش
حاضر با هدف، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظهی ﻓﻌﺎل بر عملکرد
خواندن (دقت، سرعت و درک مطلب) دانشآموزان نارساخوان انجام شد. طرح پژوهش، آزمایشی
از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان
دختر نارساخوان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه درسال تحصیلی 91-90 بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ابتدا140نفر مشکوک
به نارساخوانی در پایه سوم و چهارم انتخاب شدند سپس از آن تعداد 48 دانشآموز نارساخوان به
عنوان نمونه انتخاب گردید. به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه
کنترل) تقسیم شدند. چک لیست خواندن، آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون تشخیصی خواندن
فلاح چای و آزمون خواندن (محقق ساخته) به عنوان ابزارهای گردآوری اطلاعات استفاده
شدند. آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظهی ﻓﻌﺎل به مدت هشت جلسه 60دقیقهای به
گروههای آزمایش ارائه شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای
فراشناختی و حافظهی ﻓﻌﺎل تأثیر معنی دار در بهبود عملکرد خواندن داشتند. همچنین
نتایج آزمون تعقیبی نشان دادکه راهبردهای فراشناختی در درک مطلب و حافظهی ﻓﻌﺎل در
دقت برتری مثبت معنی داری نسبت به گروه آزمایشی دیگر داشتند. براساس یافتههای به دست
آمده میتوان نتیجه گرفت هر دو روش آموزشی موجب بهبود عملکرد خواندن میشود و
راهبردهای فراشناختی در درک مطلب و حافظهی فعال در دقت موثرتر
هستند.
ملخص الجهاز:
يكي از مشكلاتي كه كودكان داراي ناتواناييهاي يادگيري با آن روبه رو هستند، نقص در فراشناخت و حافظهی فعال است (انگل، کارلو و کالينز 7 ، 1991؛ گترکل، پیکرینگ، کینگ و - Kelly & Irene - working memory - Baddeley - Nevo & Breznitz - Swanson, Zheng, & Jerman - Reid - Engle, Carullo, & Collins استیگمان 1 ، 2004؛ وينمن، ویلهلم و بیشویزن 2 ، 2004؛ کانر 3 ، 2007؛ لاوت 4 ، 2010؛ ورگت و اُرت 5 ، 2008 و دالين 6 ، 2010).
تعيين تأثير آموزش اين راهبردها بر خواندن به - Gathercole, Pickering, Knight, & Stiegmann - Veenman, Wilhelm,& Beishuizen - Conner - Lovet - Vrugt & Oort - Dahlin - Downing, Kwong, Chan, Lam, & Downing - Johnson, Archibald, & Tenenbaum - Jeffries & Everat - Loosli, Buschkuehl, Perrig, & Jaegg خصوص در دانشآموزان داراي نارساخواني ضروري مينمايد.
از اين جهت که ﻛﻮدﻛﺎن ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮان در ﻣؤﻟﻔﻪﻫﺎي ﺧﻮاﻧﺪن (ﺳﺮﻋﺖ، دقت ودرک ﺧﻮاﻧﺪن) از ﻫﻤﺘﺎﻳﺎن ﻋﺎدي ﺧﻮد، ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ در ﺳﻄﺢ ﺿﻌﻴﻒﺗﺮي ﻗﺮار دارند (قائمي، سليماني و دادگر، 1389) و در پژوهشهاي انجام شده در اين زمينه اکثراً بر جنبه خاصي از خواندن به خصوص درک مطلب توجه شده و ديد کلي به سه جنبه خواندن ندارند و همچنين دستهاي از اين پژوهشها روي افراد عادي يا ديگر اختلالها که مشکل اصلي آنها خواندن نيست صورت گرفته است، به همين جهت پژوهش حاضر به منظور پاسخگويي به اين سوال طراحي شده است که آيا آموزش راهبردهاي فراشناختي و حافظهی ﻓﻌﺎل بر سه مؤلفه سرعت، دقت و درک مطلب خواندن دانشآموزان نارساخوان تأثيري دارد؟ و کدام يک از اين آموزشها اثربخشي مؤثرتري در خواندن دانشآموزان دارد؟ روش پژوهش جامعه و نمونه و روش نمونهگيري جامعه آماري در پژوهش حاضر، شامل کل دانشآموزان نارساخوان دختر پايه سوم و و چهارم دوره ابتدايي شهر کرمانشاه که در سال تحصيلي 91-1390 مشغول به تحصيل بود.