خلاصة:
برخی اتفاقات، مشکلات و راهحل های آنها در جنگ تحمیلی با خطمشی کلاسه شده و طبقهبندیهای موجود آن زمان، صورت نگرفته و جنبهای الهی و غیرطبیعی داشته است. این نکته، مهمترین فرضیه برای ادامه پژوهش در این زمینه است. در راستای این فرضیه، پرسشهای مهمی مانند چگونگی شناخت این روشهای اشراقی، چرایی استفاده از آنها و روش بررسی در این زمینه مطرح میگردد. فضای ذهن(جهانبینی حاکم بر جامعه رزمندگان)، بینشها و اعتقادات، تاثیر مستقیم بر آموزش دارد و از اینرو مهمترین ضرورت، برای پژوهش در این زمینه است. با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و میدانی(تجربیات نگارنده از آموزش در زمان دفاع مقدس)، پدیده-شناسی و آسیبشناسی فضای آموزشی در گرایشهای مهندسی، بررسی، توصیف و تحلیل نمونههای موردی از دید فنی و مهندسی (در این پژوهش پل بعثت)، استفاده و ارجاع به تئوریهای مرتبط با موضوع، مانند نظریه مازلو و کسلر و همچنین تاثیر نحوه آموزش الهی و مکتب محور بر فضای موجود، قالب این پژوهش را در چارچوب روش کیفی طبقهبندی کرده که با توصیف و تحلیل به هدف نهایی پژوهش، که بررسی تاثیر فضای ذهنی(الهی و شیطانی) و جهانبینی اسلامی، بر نوع پرورش و عمل در جبههها ( در این پژوهش گرایش مهندسی معماری) بوده، میرسد.
Some incidents and their solutions during the imposed war have not occurred according to classified policies of the time, in fact they had divine and metaphysical aspects. This point is the most important assumption of this research. In this regard important questions such as the recognitions of the illumination path, their use and their methods will be discussed. The mind (the worldview of the community warriors), worldviews and beliefs, have direct effect on education therefore it is the most important point of this research. The data collection is through library and field study (the experience of the researcher from the training during the war), phenomenology, pathology and educational space in engineering trends, reviews, description and sample analysis from a technical and engineering viewpoint (in this research Bethat bridge) references to related theories such as Maslow and Kessler, the effects of God’s teachings has classified this research in the framework of a qualitative method. With the description and analysis of the mental space effect (divine and domestic) and Islamic worldview on training and action in the fronts (in this case an engineering architecture) the goal of this research is acheived.