خلاصة:
آﻣﻮزش ﻳﮕﺎﻧﻲ، ﻳﻜﻲ از ﺳﻄﻮح آﻣﻮزش در ﻧﻴﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ ﺑﻮده ﻛﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑـﻪ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻣﻬـﺎرت اﻓـﺮادﻣﻲ ﺷﻮد و ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﻲ ﺑﺮ آﻣﺎدﮔﻲ رزم ﻧﻴﺮوﻫﺎ دارد. در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﻣﻮزش ﻳﮕـﺎﻧﻲ اﻫﻤﻴـﺖ ﺧﺎﺻﻲ دارد. از ﻃﺮﻓﻲ، اﺗﺨﺎذ ﺗﺪاﺑﻴﺮ ﻻزم ﺑﺮای ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﻣﺴﺘﻤﺮ از ﻧﺤﻮه اﺟﺮای ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻫـﺎ ، ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎ وﺷﻴﻮه ﻫﺎی اﺟﺮای ﺗﺮﺑﻴﺖ و آﻣﻮزشدر ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻧﻈـﺎم آﻣﻮزﺷـﻲ و ﻋﻤﻠـﻲ ﻛـﺮدن آن ﺗـﺪاﺑﻴﺮ،ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻴﺰان اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ وﺗﺤﻘﻖ ﻫﺪف ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ، اﻣﺮی ﻻزم و ﺿﺮوری ﺑـﻮده و از اﻫﻤﻴـﺖ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. از اﻳﻦ رو، اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﺛﺮ ﮔﺬار آﻣﻮزش ﻳﮕـﺎﻧﻲ در ﻧﻴﺮوﻫـﺎی ﻣﺴـﻠﺢ ﺷـﻜﻞ ﮔﺮﻓﺖ. اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﻧﻮع ﻛﺎرﺑﺮدی و روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﻮﺻـﻴﻔﻲ - ﺗﺤﻠﻴﻠـﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ در آن34 ﻣﺆﻟﻔـﻪ اﺛﺮﮔﺬار در اﺟﺮای آﻣﻮزش ﻳﮕﺎﻧﻲ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓـﺖ و ازﻧﺘـﺎﻳﺞ ﺑـﻪ دﺳـﺖ آﻣﺪه ﻣﺆﺛﺮ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎ در اﺟﺮای آﻣﻮزش ﻳﮕﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻗـﺮارزﻳـﺮ ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ و در ﭘﺎﻳـﺎن، اﻟﮕـﻮی ﺑﻬﻴﻨـﻪ اﺟﺮای آﻣﻮزش ﻳﮕﺎﻧﻲ اراﺋﻪ ﮔﺮدﻳﺪ: ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﺪف آﻣﻮزش ﻳﮕﺎﻧﻲ، وﺟﻮد اراده ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ در ﺑﻴﻦ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎن، ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﺳﺎزﻣﺎن، ﺗﺠﻬﻴـﺰات ﻛﻤﻚ آﻣﻮزﺷﻲ ﺗﺨﺼﺼﻲ (ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎزﻫﺎ و...)، ﺧﻮدﻛﻔﺎ ﺑﻮدن ﻳﮕﺎن ازﻧﻈـﺮ ﻣﺮﺑـﻲ، ﺗﻨﺎﺳـﺐ ، ﻗﺎﺑـﻞ اﺟـﺮا ﺑﻮدن و ﻣﺤﺘﻮایﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻔﺼﻴﻠﻲ، ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺗـﺪرﻳﺲ ﻣﺮﺑﻴـﺎن، ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﻣﺘـﻮن آﻣﻮزﺷـﻲ، وﺟـﻮد ﻓﻀـﺎی ﻛﺎرﮔﺎه آﻣﻮزﺷﻲ، وﺟﻮد ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻬﺎرت، ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺑﻮدن ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻳﮕﺎن.
ملخص الجهاز:
") بر اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/73 0 16 تأثیر میزان وجود فضای کارگاه آموزشی بر اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/32 0 17 تأثیر وجود فضای کلاس آموزشی براثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/60 0 18 تأثیر تنوع درجات متفاوت کارکنان در یگان بر اثربخشیاجرای آموزش یگانی 60 4/50 0 19 تأثیر دانش و توانمندی اولیه فراگیران و فارغالتحصیلان دانشکدههای نظامی بر اثربخشی اجرایآموزش یگانی 60 4/60 0 20 تأثیر وجود اراده همگانی در بین فرماندهان / مدیران کارکنان در اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/80 0 21 تأثیر خودکفا بودن یگان، ازنظر وجود مربی برای اجرای آموزشهای عمومی و تخصصی براثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/73 0 22 تأثیر پرداخت حق التدریس آموزشی به مربیان بر اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/65 0 23 تأثیر وجود شاخص های سنجش میزان مهارتهای حرفه ای کارکنان براثربخشی اجرای آموزشیگانی 60 4/43 0 24 تأثیر سیستم مناسب مدیریت اجرایی براثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/58 0 25 تأثیر کیفیت تدریس مربیان بر اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/87 0 26 تأثیر نظم و انضباط در اجرای به موقع کلاس براثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/78 0 27 تأثیر تعطیلی کلاسهای آموزش یگانی به واسطه موضوعات ضروری و غیرضروری بر کاهش اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 2/05 0/002 28 تأثیر حضور حداکثری کارکنان یگان بر اثربخشیاجرای آموزش یگانی 60 4/67 0 29 تأثیر اجرای متمرکز آموزش یگانی در گردان بر اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/57 0 30 تأثیر شیفتی بودن خدمت کارکنان گردان، بر کاهش اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 2/55 0 31 تأثیر وجود سیستم ثبت سوابق ، تهیه گزارشها بر اثربخشیاجرای آموزش یگانی 60 4/58 0 32 تأثیر وجود سیستم ارزشیابی کارکنان در آموزش یگانی بر اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/35 0 33 تأثیر هماهنگی بین فرماندهی لشکر/ فرمانده تیپ / گردان/ بر اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/83 0 34 تأثیر نظارت و هدایت یگان بالادستی بر اثربخشی اجرای آموزش یگانی 60 4/65 0 نتایج حاصله از جدول شماره (٢) بیانگر آن است که در ٣٤ سؤال پرسشـنامه ،P-Value کمتـر از ٠/٠٥ است ."