خلاصة:
مقدمه: این پژوهش، از نوع نیمه تجربی، کاربردی و به صورت انتخاب
نمونه در دسترس، انجام شد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه تحریک
سیستم نورونهای آینه ای از طریق تقلید حرکات قصدمند تقلید کلامی با
رشد مهارت درک دستوری کودکان اوتیستیک است. روش: به همین
منظور ابتدا یک مدل کاربردی برای توانبخشی آزمودنیها بر مبنای
تحریک سیستم نورونهای آینه ای با استفاده از تقلید حرکات قصدمند و
تقلید کلامی، توسط محققین طراحی شد. سپس به کمک روش آموزش
TPR یک پژوهش آزمایشی در 12 جلسه روی یک دختر 7 ساله
اوتیستیک اجرا شد و نتایج مثبتی مشاهده شد. پس از مشاهده نتایج مثبت،
5 دختر اوتیستیک پنج تا هشت ساله انتخاب شدند؛ و 42 جلسه در طی 14
هفته تحت آموزش، قرار گرفتند. رشد مهارت درک دستوری پیش و پس
از مداخله با آزمون TOLD نسخه P3 ارزیابی شد . هر آزمودنی به عنوان
شاهد یا کنترل خودش در قبل و بعد از مداخله، تحت بررسی قرار گرفت.
ضمنا پس از گذشت دو ماه توقف دوره، کلیه آزمودنیها، مجددا
موردبررسی قرار گرفتند و نهایتا پایداری نتایج بررسی شد. یافته ها: یافته ها
با استفاده از نرم افزار SPSS به کمک آزمون تی زوج مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که تفاوت معنی داری میان نمرات
پیش آزمون و پس آزمون مهارت درک دستوری (P=0/003) وجود دارد
(فرض 0/05>P ).ماندگاری تغییرات پس از دو ماه توقف، نیز اثبات
گردید. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت در
کودکان اوتیستیک تحریک سیستم نورونهای آینه ای از طریق تقلید
حرکات قصدمند و تقلید کلامی تاثیر مثبتی بر پیشرفت مهارت زبانی این
کودکان دارد و باعث تسهیل ارتباطات کلامی آنها میشود.
Introduction: The current research used an experimental، applied and available sampling design، selecting the samples from Tehran Autism Center. The research aims to examine the relationship between mirror neurons stimulation by intentional movement imitation and verbal imitation with grammatical understanding development in autistic children.
Method: Accordingly، first، the researchers designed an applied and easy model for autistic children rehabilitation based on mirror neurons stimulation using purposeful movement imitation and verbal imitation. Then، based on TPR technique، an 7-year-old autistic girl underwent an pilot study for 12 sessions، whereby positive and effective results were observed; Then، five autistic girls aged 5-8 years were selected and underwent 42 sessions during 14 weeks.In order to examine grammatical understanding skills of the subjects before and after intervention، TOLD-P3 test was used. Each subject، as her control was examined before and after intervention. Furthermore، two months after a 14-week stopping period، all the subjects were re-examined، and finally، results stability was examined.
Findings: Research findings were analyzed using SPSS16 software by Paired-samples t-test. The obtained results suggest that there is a significant difference between pre-test and post-test scores of grammatical understanding (P=0.003) (supposing P