خلاصة:
یکی از مهمترین مسائل زنان شاغل متاهل که کمتر با روش کیفی مورد واکاوی قرار گرفته
پیامدهای ایفای همزمان دو نقش خانه داری و شغلی و تاثیر زمینه های مرتبط با آن بوده است. مقاله
حاضر با روش نظریه زمینه ای آثار اشتغال زنان متاهل مادر، بسترهای مرتبط با آن و استراتژی های
کنشی/ واکنشی آنها را در بین معلمان اداره آموزش و پرورش شهر دلوار تحلیل کرده است. روش
نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند با حداکثر تنوع بوده و ابزار دستیابی به داده ها، مصاحبه عمیق و نیمه
ساخت یافته فردی و گروه مرکز بوده است. بر اساس تحلیل مصاحبه ها، اشتغال همزمان دستاوردها و
آسیب هایی برای این زنان به همراه داشته و تجربهآنان بسته به کیفیت بسترهای اجتماعی محلی –
جهانی و توانایی های فردی شان متفاوت بوده است. مقوله هسته توصیف گر وضعیت این زنان " وضعیت
متناقض اما مدیریت پذیر زنان شاغل متاهل و بسترهای تعدیل کنندة آن" انتخاب شد. بدین معنی که
اشتغال این زنان چهرهای دو سویه داشته و دستاوردها/ هزینههایی برای آنها داشته؛ پیامدهای اشتغال
بسته به کیفیت بسترهای خانوادگی، سازمانی و جهانی متفاوت بوده است؛ و همه این زنان بسته به
تواناییها و امکانات مادی، شناختی و عاطفیشان توانسته اند به شیوه های متفاوتی وضعیت خاص خود را
مدیریت نمایند
ملخص الجهاز:
"جدول ٢: فرآیند و نتایج مراحل کدگذاری سه گانۀ باز( مفاهیم )، مقوله های اصلی( محوری) و انتخابی( هسته ) یم آرامــش کامــل – افــزایش اعتمادبــه نفــس – خوادمبیادوربه ی-آیانحدهساس مفید بودن - امنیت روانـی روکسب مهارتهای زندگی و ی و بالا بودن قدرت خرید – احساس بی نیازی به در آمد همسر – استقلال اقتصادی خودکفایی اقتصادی ورود به عرصه عمومی – ارتقای منزلت اجتماعی – همــذات پنــداری بــا معلمــان- برخــورداری ازحرمــت دیگــران و فرزنــدان- داشــتن روابــط گسترده اجتماعی – داشتن دوستان صـمیمی غیر خویشاوند کسب هویت اجتماعی جدید کمر درد- پا درد- فشار خون- عصبی مزاج شدن- کم حوصلگی – استرس – مواجهه با انتظارات متعدد عرفی بیماری جسمی - روانی سوءتغذیه فرزنـدان- نـاتوانی در کنتـرل ورود و خروج فرزندان – بیماری فرزند- نوع خـوراک و پوشاک کودکان و بچه ها- خشونت با فرزندان – برخورد نامناسب با شوهر – کمبود رفت و امد با اطرافیان دلواپسی بابت نقش های خانگی نداشتن فرصت برای ادامـه تحصـیل – کمبـود مطالعه - کم گذاشتن وقت برای دانش اموزان- نداشتن تمرکز در مدرسه - عـدم رسـیدگی بـه تکالیف درسی فرزندان- دغدغه های مرتبط با نقش حرفه ای مفاه خده مقله ها مقله اصل مقله عدم حمایت همه جانبه همسر – عدم حمایت هخامنوسادرهعرخفوادمیراداهنه مسر – نق زدن و عدم حمایت کیفیت زمینه خانوادگی هم شیفت بودن مدرسه خود با فرزند– عدم حمایت / حمایت سازمانی ( مسئولان مدرسه و اداره)- بی عدالتی سازمانی( برخورد، بخشنامه ها)- دور بودن مدرسه و خانه زمینه های نامناسب سازمانی رواج تکنولوژی های مخاطره ای( اینترنت ، امساهتوفااردهه، رموسباانیه ل ایو-ورسسایئل کل پت و)رنوگکرناتفریل ناپذیری بسترهای تکنولوژیک نوین باج دهی به فرزندان – باج دهـی بـه همسـر – استخدام خدمتکار- گفتگو با همسر و فرزندان – ابزاری افزایش دادن درایت – مدیرت زمان – بالا بردن آگاهی خود و فرزندان از مخاطرات استفاده از مهارتهای حل أله تقویت عاطفـه خـود – برخـورد مهربانانـه – ازخود گذشتگی بیشتر – اعمال قدرت با حفظ لطافت – افزایش تحمل خود بهبودماسستفاده از هوش عاطفی ٤- یافته های پژوهش در این بخش نتـایج تحلیـل داده هـا بـر اسـاس کـد گـذاری سـه مرحلـه ای اشـتراوس و کربین (١٣٨٥) و بر اساس مقولات محوری و هستۀ مندرج در جـدول ٢ بـه تفصـیل شـرح داده میشود."