خلاصة:
امروزه نماد سیاست بهتر و هوشمندانهتر، پیشارزیابی سیاست است که در قالب مدلها، روشها و ابزارها منجر به آگاهسازی سیاستگذاران و ذینفعان شده و در نتیجه سبب بهبود کیفیت سیاست عمومی میشوند. در این مقاله مدل پیشارزیابی سیاست برمبنای رویکرد آیندهمحوری با روش دلفی و با استفاده از نظر خبرگان در رشتهها و حوزههای مختلف در ایران طراحی شده است. این مدل بهعنوان چارچوبی روششناسانه میتواند مورد استفاده رشتههای گوناگون قرار گیرد. این مدل به صورت علی شامل شش مرحله تعریف زمینه سیاستی، تعریف سناریوهای سیاستی ممکن و غربالگری، مدل منطقی سیاستهای محتمل، تحلیل اثر سیاستهای محتمل و مقایسه آنها، مشخص کردن شاخصها و سنجههای کلید پیشرفت و توصیه و تأمین خوراک اطلاعاتی سیاستگذاران و ذینفعان بهمنظور توسعه پاسخهای آینده میباشد و دارای کارکردهای: آگاهسازی، ابزار ارتباطی بین سیاستگذاران و ذینفعان و بهبود ظرفیتهای سیاستگذاری است که منجر به نتایج بهبود کیفیت سیاست و ارتقای همبستگی سیاستی میشود.
Today، better and more intelligent policy is symbolized in a ex ant evaluation policy that drawing on models، methods and tools، informs policymakers and stakeholders، and ultimately improves the quality of public policy. In this article، Using the Delphi technique and drawing on Iranian experts on various areas، an ex ant evaluation policy model has been designed on the basis of Futures Studies Approach. In addition، this model can be used as a methodological framework in different disciplines.
This model causally consists of six stages: defining the policy context، defining the possible policy scenarios and screening، developing a rational model on probable policies، analyzing the impact of probable policies and comparing them، identifying key indicators and measures of progress and advising policymakers and stakeholders and providing feedback information in order to developing future answers; and has such functions as information، communication between policy makers and stakeholders to improve the capacities for policymaking، resulting in improved quality and enhanced policy cohesion.
ملخص الجهاز:
آنها همچنین تأکیـدو اصـرار بـر ارائـه دسـتورالعمل هـای عملی ١به منظور هدایت ارزیابی دارنـد (٢٠٠٦ ,Renda) و آنهـا بـه عقبـه و مبنـای سیاسـت هـا، فلسفه برنامه مختلف قوانین وسیاست های بهترتوجه ندارند (٢٠٠٥ ,Baldwin) یـا فقـط بـرای ارزیابیهای پیشین سیاست در اتحادیه اروپاطراحی شـده انـد بنـابراین وینـر گسـترش (توسـعه ) مدل ، ابزارها،روش هارا پیشنهاد کرده است (٥٠٨ :٢٠٠٦ ,Wiener).
)١که روی تجربه های عملی پیش ارزیابی سیاست در دولت هـای عضـو اتحادیـه اروپا کار کرده است ، ارزیابی اثر را این گونه تعریف می کند: «یک ارزیابی نظام مند، الزامی و سازگار از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیطی اثرات ـ مانند مزایـاو/ یـا هزینـه ، اثـرات بـر ذینفعان بیرون از دولت ـ از قوانین و مقررات پیشنهادشده و دیگر انـواع قـانون و ابزارهـای سیاستی به منظور: الف ) آگاهی از تصـمیم هـای سیاسـتی قبـل از اتخـاذ (تصـویب ) قـوانین و مقررات ، ابزارهای قانونی و سیاستی؛ب ) ارزیابی اثرات بیرونی اقدامات اداری و تنظیمی؛و ج )ارزیابی (برآورد) دقیق تر از ارزیابی های اولیه »است (٥ :٢٠٠٦ ,.
بـا توجـه به این جدول فراوانی پاسخ دهندگان به هر گزینه و میانگین هر گویه و پیشنهادهـای آنهـا ارائه شده است و با توجه به پیشنهاد خبرگان ارزیابی اهداف بدیل ، ارزیابی منابع و نتـایج بدیل به مراحل فرعی اول مدل ، تعریف ابزارهای سیاسـتی بـه مراحـل فرعـی سـوم مـدل ، تحلیل اثر ابزارهای سیاستی به مرحله چهارم ، ترجیحات ذی نفعان برای هرابزار سیاستی و مشخص کردن ابزارهای سیاستی مرجح به مراحل فرعی چهـارم اضـافه و در پرسـش نامـه مرحله دوم آورده شد.