خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان هوش فرهنگی با هویت ایرانی - اسلامی دانشآموزان صورت گرفته است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان سال چهارم مقطع متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شهر همدان و شمار آنان 2141 نفربوده است. از این عده 327 نفر (176 دختر و 151 پسر) به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه مجزا، یکی پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی و دیگری پرسشنامه محقق ساخته هویت ایرانی – اسلامی بوده است. روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی و صوری مورد تایید متخصصان قرار گرفته و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ محاسبه شده که به ترتیب87% برای پرسشنامه هوش فرهنگی و 92% برای پرسشنامه هویت ایرانی – اسلامی گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی مانند (توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و شاخصهای آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه) استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که میان هوش فرهنگی و هویت ایرانی – اسلامی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد (049/0= R2). همچنین در ابعاد فرا شناختی(077/0=R2)، شناختی (021/0=R2) و انگیزشی(031/0= R2) هوش فرهنگی با هویت ایرانی – اسلامی رابطه معنادار مشاهده شد، اما میان بعد رفتاری هوش فرهنگی و هویت ایرانی – اسلامی رابطه معنادار مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
"مدل چهار بعدی هوش فرهنگی داین و آنگ براین اساس در این پژوهش با تاکید بر مدلی که برای هوش فرهنگی چهار بعد مستقل و در عین حال مرتبط قائل شده است ، رابطه میان ابعاد شناختی، انگیزشی ، رفتاری و فراشناختی هوش فرهنگی با هویت ایرانی ـ اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
نتایج ضریب تعیین رگرسیون بین متغیر هوش فرهنگی در بعد انگیزشی با هویت ایرانی- اسلامی دانش آموزان برابر با ٠/٠٣١ است و میزان F مشاهده شده (١٠٤١١=F) در سطح آلفای٠/٠٠١ درصد معنادار است .
همچنین با توجه به اطلاعات مندرج در جدول شماره ٤ نتایج ضریب تعیین رگرسیون بین متغیر هوش فرهنگی در بعد رفتاری با هویت ایرانی- اسلامی دانش آموزان برابر با ٠/٠٠٩ است و میزان F مشاهده شده (٢٩١٥=F) در سطح آلفای ٠/٠٨٩ درصد معنادار است .
با توجه به اطلاعات مندرج در جدول شماره ٤ نتایج ضریب تعیین رگرسیون بین متغیر هوش فرهنگی در بعد فراشناختی با هویت ایرانی - اسلامی دانش آموزان برابر با ٠/٠٧٧ است و میزان F مشاهده شده (٢٦٩٦=F) در سطح آلفای ٠/٠٠١ درصد معنادار است .
نتایج این پژوهش با پژوهش اسماعیلی (١٣٧٦) که نشان داد میان هوش و هویت رابطه ای معنادار وجود دارد و پژوهش توسلی و قاسمی (١٣٨١) که نشان دادند با افزایش مناسبات و همکاری میان - گروهی که از برآیند روابط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاصل می شود، تعلق و وفاداری اقوام به واحدهای جمعی بزرگ تر از جمله هویتهای جمعی منطقه ای و ملی افزایش پیدا می کند و با نتایج عسگریان (١٣٨٥) که نشان داد به کارگیری فرهنگهای قومی در آموزش رسمی و اشاعه آن از طریق برنامه درسی زمینه پیوند میان اقوام و تبارهای جامعه را به وجود می آورد و وحدت بخشی فرهنگی و وحدت ملی را ایجاد می کند، همخوانی دارد."