خلاصة:
باغ ایرانی از سابقه ای دیرینه در معماری ایران برخوردار است و قدمت آن به پیش از اسلام (باغهای پاسارگاد دوره هخامنشی) میرسد. این پژوهش به عناصر پایدار در معماری باغ ایرانی در دوره قاجار (باغ سیف الدوله شهرستان ملایر) پرداخته است. سوال پژوهش این است که عناصر معماری شکل دهنده باغ سیف الدوله کدام است؟ و فرضیه تحقیق مبتنی بر آن است که معماری باغ سیف الدوله به تاثیرپذیری از سنت باغ سازی رایج در اواسط دوره قاجار و به تاثیر پذیری از عناصر پایدار معماری ایرانی شکل گرفته است. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی همراه با بررسی میدانی بوده است. نتیجه تحقیق بیانگر آن است نظام شکل گیری باغ ایرانی در طی دوره های مختلف مبتنی بر دیدگاهای دین اسلام و فرهنگ ایرانی و تاثیر پذیری از سنت باغ سازی قبل از اسلام ایران (متاثر از دین زردشت) می باشد و دو عنصر مهم پایدار معماری ایرانی یکی پرهیز از بیهودگی و دیگری درونگرایی در طراحی باغ سیف الدوله رعایت شده است.
ملخص الجهاز:
نتیجه تحقیق بیانگر آن است نظام شکل گیری باغ ایرانی در طی دوره های مختلف مبتنی بر دیدگاهای دین اسلام و فرهنگ ایرانی و تاثیر پذیری از سنت باغ سازی قبل از اسلام ایران (متاثر از دین زردشت ) می باشد و دو عنصر مهم پایدار معماری ایرانی یکی پرهیز از بیهودگی و دیگری درونگرایی در طراحی باغ سیف الدوله رعایت شده است .
٤-١- سیف الدوله و معماری پایدار مقبره ی او جا دارد در اینجا مطالبی برای معرفی این فرد خیر و نیکوکار (سیف الدوله ) که نقش مهمی در شکل گیری تاریخ و توسعه شهرسازی ملایر در دوره قاجار داشته و چندین سال نیز والی آن بوده است آورده شود: در کتاب شرح رجال ایران به دو سیف الدوله اشاره شده است (بامداد، ١٣٦٣)؛ یکی حاج سلطان عبدالمحمد میرزا یا سلطان محمدمیرزا و دیگری سلطان محمد میرزا سیف الدوله که اولی نوه فتحعلی شاه و دومی فرزند سی و هشتم او معرفی شده است .
سیف الدوله پایان عمر را در ملایر گذرانید و در نهایت در ملایر، کنار پارک و گردشگاه عمومی که احداث کرده بود بر روی تپه مناجات دفن گردید و مقبره ی او هنوز بر روی این تپه پابرجاست که در ادامه به معماری مقبره ی او که به پیروی از عناصر پایدار معماری ایرانی بنا نهاده شده است .