ملخص الجهاز:
به رغم اینکه آموزش مهارت برقراری ارتباط مؤثر امروزه در بیشتر کشورها در شمار مقولات درسی حسابداران قرار گرفته است،در ایران هنوز بجز حسابرسان چیرهدستی که آزمونهای بسیاری را پشت سرگذاشتهاند، دیگران توجه چندانی به این امر مهم در کار حرفهای خود نمیکنند.
بعضی از افراد نیاز خود به اینکه شنونده بهتری باشند،انکار میکنند؛اما پرسش این است که برای شنوندهء خوب شدن چه ویژگیهایی لازم است.
شاید اگر سؤال را به گونهای دیگر مطرح کنیم پاسخ دادن به ورق بزنید (به تصویرصفحه مراجعه شود) (به تصویرصفحه مراجعه شود) آن سادهتر شود:«شنوندهء خوب باید چه رفتاری داشته باشد؟» پاسخ این سؤال برای حسابرسان، مدیران اجرایی،پدران و مادران و یا هرکس دیگری که علاقهمند به بهتر گوشدادن باشد نیز اهمیت دارد.
تجربههای مربوط به طرز کار موتورها نشان میدهد که تمرین نمادین،انجام واقعی یک کار را تسهیل میکند برای اینکه مانند یک شنوندهء خوب عمل کنیم،باید مانند یک شنوندهء خوب عمل کنیم،باید مانند یک شنونده خوب نیز فکر کنیم و در نهایت،خود به یک شنونده خوب تبدیل شویم.
وضعیت فیزیکی شنوندگان خوب از رابطهء فیزیکی خود با شخصی که سخن میگوید آگاهند،آنها: از لحاظ ارتفاع محل،خود را همسطح گوینده نگاه میدارند.
وضعیت سروصورت معمولا شنوندگان خوب با حرکات سر و صورت خود نشان میدهند که به سخنان گوینده توجه دارند: گاهگاهی به علامت تأیید سر را بهطور عمودی یا افقی تکان میدهند.
دستها،بازوان و پاها شنونده خوب،برای نشان دادن توجه خود به گوینده از حرکتهای مناسب استفاده میکنند،به این منظور: گهگاه سخنگو را با دست لمس میکند.
چشمها شنوندهء خوب با چشمهایش هم گوش میدهد: با چشمها سخنگو را دعوت به سخن گفتن میکند.