ملخص الجهاز:
"وی مینویسد: «در این سالها به چهار شیوه کار دست یافتیم که ما را کموبیش به یک روش منظم رساند: اینها عبارت بودند از مصاحبة پایان سال تحصیلی، سمینار شهریور، جدول بزرگ برنامه و گروههای کار معلمان.
برنامههای سمینار از طرفی براساس پیشنهادهای معلمان تنظیم میشد و از طرف دیگر ما را از نظر فکری و عملی و از لحاظ تغییر روشهای تدریس برای سال آینده آماده میکرد.
جدول بزرگ برنامه شامل ستونهای زیر بود: /مواردی که باید در هر ماه درس داده میشد؛ /گردشهایی که در زمینه درسها تعیین میشد؛ /تصاویر و فیلمها و اسلایدهایی که نمایش آنها برای تفهیم هر درس ضرورت داشت؛ /کتابهای غیردرسی که برای مطالعه مناسب بودند؛ /کارهای دستی و هنری و همچنین فعالیتهای علمی که برای هر ماه پیشبینی میشد؛ /ستونهای خالی برای کارهای ابتکاری و خلاقیتها؛ این جدول وسیلهای مناسب برای نظارت بود و هر سال تغییر و تکامل مییافت و شکلی تازه به خود میگرفت."