خلاصة:
زﻣﯿﻦ ﻟﻐﺰش ﯾﮑﯽ از ﭘﺪﯾﺪه ﻫﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺗﺤﻮل و ﻓﺮﺳﺎﯾﺶ اﺷﮑﺎل زﻣﯿﻦ ﻣﺸﺎرﮐﺖ دارد. اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺟﻮاﻣﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺣﺎدﺛﻪ ﺧﻄﺮﻧﺎﮐﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﺴﺎرات ﺟﺎﻧﯽ و ﻣﺎﻟﯽ ازﺟﻤﻠﻪ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣ ﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ، ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ، از ﺑﯿﻦ رﻓﺘﻦ زﻣﯿﻦ ﻫﺎی ﮐﺸﺎورزی، ﺟﺎده ﻫﺎ، ﺗﺨﺮﯾﺐ ﭘﻞ ﻫﺎ، ﺧﻄﻮط راه آﻫﻦ، ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪن ﺗﻮﻧﻞ ﻫﺎ، ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺷﺪن ﺳﺪﻫﺎ و ﺗﺨﺮﯾﺐ دﮐﻞ ﻫﺎی ﺑﺮق و ... ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﺧﻄﺮﭘﺬﯾﺮی ﺟﻮاﻣﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ روﯾﺪاد زﻣﯿﻦ ﻟﻐﺰش ﮐﻤﺘﺮ ﻣﻮردﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﭘﻬﻨﻪ ﺑﻨﺪی ﺧﻄﺮ زﻣﯿﻦ ﻟﻐﺰش روﺳﺘﺎی ﻟﯿﺮﺳﯿﺎه ﻋﻠﯿﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل ﺧﺎﮐﺴﺘﺮی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺷﯿﺐ، ﺟﻬﺖ ﺷﯿﺐ، ارﺗﻔﺎع، ﮐﺎرﺑﺮی زﻣﯿﻦ، ﻓﺎﺻﻠﻪ از ﺷﺒﮑﻪ آﺑﺮاﻫﻪ ﻫﺎ، ﺗﻮﭘﻮﮔﺮاﻓﯽ، ﻣﯿﺰان ﺑﺎرش ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی اﺻﻠﯽ و ﻣﺆﺛﺮ در ﭘﻬﻨﻪ ﺑﻨﺪی زﻣﯿﻦ ﻟﻐﺰش ﺣﻮﺿﻪ ﻣﻮردﻧﻈﺮ اﻧﺘﺨﺎب و ﭘﺲ از ﺗﻬﯿﻪ ﻻﯾﻪ داده ﻫﺎ، ﺑﺮای ﺗﻬﯿﻪ ﻧﻘﺸﻪ ﭘﻬﻨﻪ ﺑﻨﺪی ﺧﻄﺮ زﻣﯿﻦ ﻟﻐﺰش از ﻣﺪل وزن دﻫﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ راﺑﻄﻪ ی ﺧﺎﮐﺴﺘﺮی در ﻧﺮم از Arc GIS اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺪل وزن دﻫﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ راﺑﻄﻪ ی ﺧﺎﮐﺴﺘﺮی، و ﺗﻄﺒﯿﻖ ﺑﺎ ﻟﻐﺰش ﻫﺎی روی داده در ﺣﻮﺿﻪ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺎراﻣﺘﺮ ﮐﺎرﺑﺮی اراﺿﯽ ﺑﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ وزن (0/7028) و ﺷﯿﺐ (0/7142) و ﺷﺒﮑﻪ آﺑﺮاﻫﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ وزن (0/6892) ﮐﻢ ﺗﺮﯾﻦ وزن ﺑﻪ دﺳﺖ آوردﻧﺪ ﺳﺎﯾﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺷﺎﻣﻞ، ﺑﺎرش، ارﺗﻔﺎع ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ وزن ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻻﯾﻪ آﺑﺮاﻫﻪ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺲ از ﻫﻢ ﭘﻮﺷﺎﻧﯽ ﻻﯾﻪ ﻫﺎ ﻧﻘﺸﻪ ﭘﻬﻨﻪ ﺑﻨﺪی ﺧﻄﺮ زﻣﯿﻦ ﻟﻐﺰش در 5 ﮔﺮوه ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد، زﯾﺎد، ﻣﺘﻮﺳﻂ، ﮐﻢ، ﺧﯿﻠﯽ ﮐﻢ ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﭘﻬﻨﻪ ﺑﺎ ﺧﻄﺮ زﻣﯿﻦ ﻟﻐﺰش ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد ﻣﺴﺎﺣﺘﯽ ﺣﺪود 294703 ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ را درﺑﺮﻣﯽ ﮔﯿﺮد.
ملخص الجهاز:
"com صفحات ٨٨- ١٠١ کاربرد مدل تحلیل رابطه ای خاکستری و زمین آمار در پهنه بندی زمین لغزش (منطقه مورد مطالعه روستای لیر سیاه علیا شهر دهدز) علی شجاعیان ١، نسرین آتش افروز٢، نیلوفر آذربرزین ٣ ١ عضو هئیت علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان ، ایران ٢ کارشناسی ارشد جغرافیا برنامه ریزی و مدیریت توسعه پایدار روستایی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان ، ایران ٣ کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان ، اصفهان ، ایران چکیده زمین لغزش یکی از پدیده های طبیعی است که در تحول و فرسایش اشکال زمین مشارکت دارد.
٣- پیشینه ی تحقیق ارومیه ای و همکاران درسال ١٣٨٤ مقاله ای تحت عنوان پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه آبریز سد بالایی سیاه بیشه توسط ارومیه ای و همکاران با استفاده عوامل موثر در ناپایداری شیب ها در منطقه مورد بررسی با توجه به شرایط محیطی: جنس سنگ ها و خاک ها، فاصله از گسل ، میزان شیب دامنه ها، فاصله از محور جاده وپراکندگی آبراهه ها تشخیص داده شد.
امیر احمدی در سال ١٣٨٩ به پهنه بندی خطر زمین لغزش چلاو آمل با استفاده از روش AHP و GIS حوضه پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که به ترتیب عوامل زمین شناسی، خاک شناسی، عناصر خطی، شیب ، بارش ، کاربری اراضی و ارتفاع به عنوان مهم ترین عوامل موثر زمین لغزش شناسایی شدند (امیر احمدی، ١٣٨٩، ١٨١)."