خلاصة:
روش تمرینی دوتایی روشی است که در آن افراد در گروههای دونفری برای یادگیری مهارتهای حرکتی با هم مشارکت میکنند و بهنظر میرسد این روش با افزایش کارایی و اثربخشی شرایط تمرین ویژگیهای یک محیط بهینه آموزشی را داشته باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرین دوتایی بر یادگیری شنای کرال سینه بود. به این منظور 20 کودک پسر 7 تا 9 ساله، دو گروه 10 نفره تمرین دوتایی و انفرادی را تشکیل دادند. نوآموزان گروه دوتایی پس از شنیدن دستورالعملهای آموزشی و مشاهده مدل ماهر، دوبهدو میشدند و نیمی از آنها با ورود به آب به اجرای بدنی مهارت مورد نظر از شنای کرال سینه میپرداختند و فرد بیرون از آب در نقش مربی برای یار خود پس از مشاهده دقیق کوشش او بازخورد اجرای وی را میداد. پس از هر چند کوشش نوآموزان نقش خود را با هم عوض میکردند. این در حالی بود که کودکان گروه تمرین انفرادی پس از دستورالعملهای آموزشی و مشاهده مدل ماهر، همه وارد آب میشدند و همزمان به اجرای بدنی مهارت مورد نظر میپرداختند. در آزمون یادداری از اجرای 10 متر شنای هر کودک فیلمبرداری شد و سپس فیلمها توسط دو مربی فدراسیون با استفاده از چکلیست ارزیابی شنای کرال سینه ارزیابی شد. ضریب پایایی بین آزمونگری 90/ 0 بهدستآمد. نتایج آزمون یادداری نشاندهنده اختلاف معنادار گروه تمرین دوتایی نسبت به گروه تمرین انفرادی بود (05/ 0>P). براساس نتایج میتوان نتیجهگیری کرد که روش دوتایی، علاوهبر مقرونبهصرفه بودن از لحاظ مصرف انرژی و فضای آموزشی، اثربخشی بیشتری نیز نسبت به روشهای سنتی آموزش شنا دارد.
ملخص الجهاز:
استاد، دانشكدة تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تهران، تهران، ايران چكيده روش تمريني دوتايي روشي است كه در آن افراد در گروههاي دونفري براي يادگيري مهارتهاي حركتي با هم مشاركت ميكنند و به نظر مي رسد اين روش با افزايش كارايي و اثربخشي شرايط تمرين ويژگيهاي يك محيط بهينة آموزشي را داشته باشد.
نوآموزان گروه دوتايي پس از شنيدن دستورالعملهاي آموزشي و مشاهدة مدل ماهر، دوبهدو مي شدند و نيمي از آنها با ورود به آب به اجراي بدني مهارت مورد نظر از شناي كرال سينه ميپرداختند و فرد بيرون از آب در نقش مربي براي يار خود پس از مشاهدة دقيق كوشش او بازخورد اجراي وي را ميداد.
شفيلد 6 (1961) فرض Effectiveness Efficiency Observational learning Modeling Cognitive-mediator Theories Sheffield كرد كه مشاهدة يك مدل به يادگيرنده اجازة شكل دادن طرحي 1 (شناختي) از عمل را ميدهد كه بعداًبه منظور بازتوليد حركت استفاده مي شود (24).
براي مثال شيا و همكاران (1999) در تحقيقي با Blueprint Social learning theory Cognitive representation Shea, Wright, Wulf and Whitacre Dyad-alternate method استفاده از يك تكليف تعادلسنج ثابت كردند كه استفاده از تمرين دوتايي هم اثربخشي و هم كارايي شرايط تمرين را در مقايسه با تمرين به صورت انفرادي بهبود مي بخشد.
ازاينرو در تحقيق حاضر از روش تمريني دوتايي براي آموزش شناي كرال سينه به كودكان استفاده مي شود و فرض ما براساس ادبيات تحقيقي مربوط اين است كهاين نوع تمرين نسبت به تمرين به صورت انفرادي برتر خواهد بود.
Self-controlled observational practice enhances learning, Research for quarterly exercise and sport, 76(1), 107-111.