خلاصة:
توسعه پایدار، عرصه نوینی است که همزمان، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، تجارت و صنعت را موردتوجه قرار داده و همچنین از محیطزیست، همزیستی با طبیعت و حقوق برابر انسان حمایت کرده و به مسائل داخلی و بینالمللی کشورها میپردازد. ازآنجاییکه در حوزه محیطزیست پاک، رشد مهارتهای اجتماعی، عنصر مهمی در ایجاد یک توسعه پایدار است، در این مقاله، مقایسه اثربخشی آموزش الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور بر رشد مهارتهای اجتماعی در راستای توسعه پایدار دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اراک بررسی شد. تعداد 750 نفر از دانشجویان آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور مرکز اراک، جامعه آماری پژوهش بودهاند. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه استاندارد ماتسون و همکاران برای گردآوری دادهها استفادهشده که اعتبار پرسشنامه استاندارد ماتسون و همکاران در تحقیقات گذشته مورد تأیید قرارگرفته است. ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. در این روش ضریب پایایی برابر با 0.86 محاسبه شد. در این مقاله، دانشجویان آموزش الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور در دو گروه جداگانه موردمطالعه قرار گرفتند. میانگین دو گروه با استفاده از آزمون t نمونههای زوجی (وابسته) مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارتهای اجتماعی در راستای توسعه پایدار دانشجویان الکترونیکی پروژه محور و غیر پروژه محور، تفاوت معنیداری وجود دارد.
Sustainable development is a new field involving politics, culture, economy, trade and industry simultaneously, while supporting environment, coexistence with nature and equal human rights, and dealing with countries domestic and international affairs. Since in the field of clean environment, social skills development is an important element in creating a sustainable development, this paper compares the effectiveness of project and non-project-based E-learning on the development of social skills along with sustainable development of Arak Payam Noor University students. The 750 number of E-learning students of Arak Payame Noor University is the research population. Among whom 30 are selected using the purposive sampling method. The Matson et al standard questionnaire is used for data collection. The validity of Matson’s standard questionnaire was confirmed in past researches. The reliability coefficient is calculated by the Cronbach's alpha alpha method. The reliability coefficient is calculated equal 0.86 in this method. In this paper, project and non-project-based E-learning students are studied in two separate groups. The average of two groups is compared using the paired samples (Coupled) of T-test. The calculations show that the results of the sustainable development of social skills of project and non-project-based E-learning students are significantly different.