خلاصة:
در این پژوهش موضوع رویکردهای زمینه گرایی در برخورد با بناهای فرهنگی معاصر در معماری ایرانی مورد بررسی تطبیقی قرار می گیرند و از بررسی آن ها پیشنهاداتی در چارچوب وجوه مختلف زمینه گرایی برای طراحی بناهای فرهنگی ارائه می گردد. در حال حاضر و با توجه به سردرگمی جامعه معماری در فقدان سبک و رویکرد خاص و مشخص شاهد بناهایی هستیم که بعضا نسبت به زمینه خود بی تفاوت هستند. بی تفاوتی به زمینه باعث بروز مشکلات زیادی در معماری و شهرسازی و ارتباط بنا با کاربری های پیرامونی ایجاد می کند. این در حالی است که با شناخت رویکردهای زمینه گرایی و وجوه پیرامونی آن می توان پیشنهاداتی را در جهت تعامل و تاثیرگذاری هر چه بیشتر بنا در محیط پیرامونی اش ارائه داد. هدف اصلی از این پژوهش استخراج رویکردهای متفاوت مواجهه طراحان بناهای فرهنگی معاصر نسبت به زمینه طراحی شان و مقایسه تطبیقی آن ها در معماری ایران می باشد. در این راستا فرض عمده بر آن است که ساختمان بنای فرهنگی نباید نسبت به زمینه خود بی تفاوت و منفعل باشد و باید از طریق راهکارهای گوناگون طراحی و خلاقیت معمارانه به ارزش ها و کیفیات بصری زمینه طراحی بیافزاید. روش تحقیق در این پژوهش بصورت مطالعه و توصیف مبانی نظری و نمونه های موردی بوسیله مطالعات کتابخانه ای، پروسه اعتبارسنجی از جامعه آماری محدود و تحلیل نتایج بدست آمده می باشد که نهایتا روش توصیفی تحلیلی را به روش تحقیق این پژوهش اطلاق می کنیم . نتیجه عمده ای که از این پژوهش بدست آمد نشان دهنده ٣ رویکرد اصلی تقابل ، تبعیت و راهکار میانه در برخورد با زمینه بود که الگوی راهکار میانه بیشترین و شاخص ترین آثار را پدیدار کرده است ، هر چند که در رویکردهای دیگر نیز آثار ارزشمند وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد می شود طراحان ضمن اهمیت دادن به زمینه و استفاده از خلاقیت و توانایی معمارانه خود سعی در ارتقای کیفیت بصری زمینه داشته باشند.
In this research, the subject of contextualism approaches in dealing with contemporary cultural buildings in two
classes: Iranian and western architecture are examind and some suggestions on various aspects of contextualist
framework for designing cultural buildings are presented. Now, due to the confusion of architecture in the
absence of specific style and approach, we are seeing buildings which are indifferent of their context. Underlying
indifference causes many problems in architecture and urbanism relationship building with the surrounding land
makes. However, the recognition of contextualism approaches and its surrounding aspects can offer
recommendations to interacting and further influence in its surrounding.
The main objective of this study was to extract different approaches of facing contemporary cultural building
designers into their design and comparative assessment of Iranian architecture. In this regard, the main
assumption is that cultural building should not be passive and indifferent to their context and must go through
various strategies designed and architectural creativity to add values and visual qualities in the context of design.
The methodology of this research is studying and theoretical describing and case studies by library studies, the
validation process of the limited data and analysis results and finally, descriptive study refers to the methodology
of this study.
The major result of this study were indicated three main approaches to conflict, adherence and moderate
approach in dealing with the context that has emerged most median strategy pattern and prominent works,
although other approaches are also valuable works. That's why the designers beside emphasis on context and use
architectural creativity and ability, have tried to improve the quality of their visual context
ملخص الجهاز:
"(برولین ، ١٣٨٦) در گام دیگر به جمع بندی و خلاصه نمودن برخورد سبک ها و مکاتب گفته شده در بخش سوم این فصل در قالب جدول ذیل نسبت به زمینه در معماری و شهرسازی می پردازیم : جدول ١: جدول رویکرد سبک های مختلف معماری ایران و غرب نسبت به زمینه – (منبع : نگارنده ) سبک / مکتب رویکرد به زمینه نوع زمینه گرایی تفکر محوری مدرن تقابل - شکستن قالب ها و چارچوب های پیش پسا مدرن تبعیت کالبدی تاریخی اقلیمی مخالفت با مدرنیسم ، ارتباط گذشته ین و فرهنگی حال ، معماری پاپ و مردمی دیکانستراکشن تقابل / میانه تاریخی فرهنگی ساختارزدایی، شالوده شکنی فولدینگ میانه کالبدی تاریخی فرهنگی افقی گرایی، چین و لایه های تک / اکوتک تقابل / میانه اقلیمی توجه به سازه و محیط زیست پایدار کالبدی تاریخی اقلیمی توجه به محیط زیست و اکولوژی همزمان تبعیت / میانه فرهنگی با توجه به توسعه و فرهنگ مدرن ایرانی تقابل - توجه به عملکرد و معماری بین المللی پست مدرن ایرانی کالبدی تاریخی اقلیمی توجه به معماری گذشته و بکارگیری فرم تبعیت / میانه فرهنگی ها و الگوها در معماری نوین استعاره گرا اشاره به موضوعات عینی، کالبدی و تقابل / میانه کالبدی تاریخی فرهنگی سبکی (Conceptual) فرامدرن ایرانی کالبدی تاریخی اقلیمی استفاده از مفاهیم و الگوها و حتی مصالح تقابل / میانه فرهنگی پست مدرن برای بروز اندیشه های مدرن ٣- بررسی نمونه های فرهنگی معماری معار ایران : برای بررسی نمونه های مناسب از معماری معاصر ایران ٢٠ مورد بنای فرهنگی از دوره های مختلف تاریخ معاصر و سبک های متنوع معماری انتخاب و در قالب ارجاع پرسشنامه مورد پرسش از جامعه آماری معماران قرار گرفت و نتایج آن در قالب جدول زیر آورده شده است ."