ملخص الجهاز:
در شمارۀ قبل يكي از براهين معاد كه با «حكمت آفريدگار بزرگ عالم» ارتباط داشت بيان گرديد اكنون لازم است بذكر براهين ديگر بتوفيق خداوند متعال بپردازيم: برهان دوّم اين برهان كه از «عدل خداوند» سرچشمه ميگيرد و بر اين اساس است كه هرگز سرنوشت نيكوكاران و بدكاران يكسان نخواهد بود از اين دو مقدّمه تشكيل مييابد: 1- در مباحث توحيدي با دلائل متقن به اثبات رسيده است كه «آفريدگار عالم» عادل است يعني كارهاي او از نقص و عيب منزّه و ساحت مقدّس وي از ظلم و ستم مبرّا و بر كنار است.
آيا اين دو گروه در صحنۀ عدل الهي ممكن است مساوي باشند؟ جمعي عمر خود را به بازيها و هوسبازيها ميگذرانند و به وظائفي كه انسان در برابر خالق اين عالم و مخلوقات اين جهان دارد قيام نميكنند امّا دستهاي وقت و عمر گرانبهاي خود را مغتنم ميشمارند و به انجام وظائف اعتقادي فرهنگي، سياسي، اجتماعي، فردي، اخلاقي ميپردازند.
آيا ممكن است اين دو طبقه همسنگ يكسان باشند؟ گروهي شبهاي خود را با ياد خدا انجام عبادتهاي عارفانه بر اساس اخلاص اشتياق و صفاي روح بسر ميبرند و روزهاي خويش را با جهاد در راه اسلام و ايثار و خدمت به اجتماع در پرتو دانش و ايمان و بردباري بپايان ميرسانند كه مصداق بيان حضرت اميرمؤمنان عليه السلام ميباشند.
بنابراين لازم است «خداوند عادل» صحنۀ ديگري بوجود بياورد تا در آن صحنه نيكوكاران پاداش نيكي و بدكاران كيفر كارهاي زشت خود را ببينند يعني: آنچه را كه اين دو گروه در كشتزار اين جهان كشتهاند برداشت نمايند.