خلاصة:
روشهای زیادی برای ارزیابی عملکرد وجود دارند، در سالهای اخیر در سراسر دنیا استفاده از
برای ارزیابی عملکرد سازمانها و بخصوص دانشگاه ها رواج بسیاری یافته است. و DEA روش
دلیل آن توانایی این روش در تعیین کارآیی در مواقعی است که با چند ورودی و چند خروجی
ارائه گردیده است. پژوهش حاضر به DEA مواجه هستیم، در این راستا مدلهای زیادی از روش
ارزیابی عملکرد دانشکده های دانشگاه افسری امام علی(ع) از سال 1390 تا سال 1392 با روش
تحلیل پوششی داده ها و برای اولین بار در کشور به تحلیل با استفاده از مدل جمعی 1 و مدل
مبتنی بر متغیرهای کمکی و رتبه بندی با استفاده از مدل پنجره ای تحلیل پوششی داده ها
پرداخته است. شاخص های به کار رفته در تحقیق با مطالعه تحقیقات پیشین در این حوزه و با
مشارکت کارشناسان خبره دانشگاه تهیه شده است و داده های مورد نیاز با کمک معاونت
تربیت و آموزش دانشگاه افسری از طریق ارسال پرسشنامه به دانشکده های مورد تحقیق
جمع آوری گردیده است. در پایان با استفاده از مدل جمعی و مدل مبتنی بر متغیرهای کمکی
تحلیل پوششی داد ه ها، کارآیی دانشکده ها مورد ارزیابی قرار گرفته و واحدهای کارآ و ناکارآ
در طی سه سال مشخص گردید و واحدهای مرجع برای دانشکده های ناکارآ مشخص گردید و
با استفاده از تحلیل پنجره ای دانشکده های دانشگاه در طی سال رتبه بندی گردید. و توصیه
هایی در مورد ورودی ها و خروجی های بهین برای ورودی ها و خروجی ها هر دانشکده جهت
برطرف نمودن ناکارآیی ارائه گردیده است.
ملخص الجهاز:
"پژوهش حاضر در پی بررسی و سنجش عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشکده های دانشگاه افسری امام علی (ع ) با استفاده از مدل جمعی و مدل مبتنی بر متغیرهای کمکی، است و به شناسایی نقاط قوت و ضعف و برنامه ریزی در خصوص تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف از طریق تامین منابع مورد نیاز از جمله نیروی انسانی و اعضای هیات علمی و ایجاد انگیزه جهت توسعه فعالیتهای پژوهشی بطریق چاپ مقالات، شرکت در کنفرانس ها می باشد، بنابراین از نظر مسئولین نهاده ها و ستاده های دانشکده ها، باید قابل اندازهگیری باشد، تا مسیر دستیابی به چشم انداز ١٤٠٤ معاونت تربیت و آموزش فراهم گردد.
١ -CHARNES, COOPER,GOLANY,SEIFORD A4N3D STUTZ تحلیل پوششی داده ها و مرز کارآیی اگر برای ارزیابی عملکرد واحدهایی را در نظر داشته باشیم که یک ورودی و یک خروجی بیشتر ندارد، هر DMU که روی مرز کارآ قرار داشته باشد به عنوانDMU کارآ شناخته شده و هر کدام به زیر مرز قرار داشته باشد واحد ناکارآ است و میزان ناکارآیی آن بر اساس فاصله تا مرز کارآیی محاسبه می شود.
مدل جمعی تحلیل پوششی داده ها، بکار گرفته شده در تحقیق تحقیق حاضر در پی بررسی ارزیابی کارآیی دانشکده های مدیریت و علوم نظامی و دانشکده مهندسی و پرواز و دانشکده علوم پایه دانشگاه افسری امام علی(ع ) از سال١٣٩٠ تا سال١٣٩٢ به روش تحلیل پوششی داد ها است .
نتیجه گیری: در این تحقیق به ارزیابی دانشکده های دانشگاه افسری با مدل جمعی مبتنی بر متغیرهای کمکی تحلیل پوششی داده ها پرداخته شد، و میزان کارآیی و ناکارآیی هر یک از دانشکده ها تعیین و میزان مازاد ورودی ها وکمبود خروجی های هر دانشکده تعیین گردید."